Vaihdevuosi-ikäiset naiset nukkuvat huonommin työviikolla

17.01.2013

Turkulaistutkijoiden yhdysvaltalaisessa Menopause-lehdessä julkaisema artikkeli on tiettävästi ensimmäinen tutkimus, jossa on tarkasteltu vaihdevuosi-ikäisten naisten unen laatua erikseen työ- ja vapaa-aikana.

​Uniongelmat ovat tunnetusti yleisempiä vaihdevuosi-ikäisillä naisilla kuin nuoremmilla naisilla.  Huono uni näyttää liittyvän nimenomaan työelämän rasituksiin, sillä vaihdevuosi-ikäiset naiset raportoivat enemmän uniongelmia työviikon aikana kuin vapaa-aikanaan.

– Naiset pystyvät nukkumaan hyvin vapaa-aikanaan, mutta työhön liittyvät stressitekijät huonontavat unen laatua. Riittävä vapaapäivien määrä takaa toipumisen säännöllistä päivätyötä tekevillä, selvittää turkulaisen Nainen 46-tutkimusryhmän tutkija, Turun yliopistoon väistökirjaansa valmisteleva LL Laura Lampio.

Uniongelmien lisääntyminen vaihdevuosien myötä on tunnettu jo entuudestaan. Turkulaisen tutkijaryhmän arvostetussa yhdysvaltalaisessa Menopause-lehdessä julkaisema työ on tiettävästi ensimmäinen, jossa on tutkittu vaihdevuosi-ikäisten naisten unen laatua erikseen työ- ja vapaa-aikana. Artikkeli käsittelee säännöllistä päivätyötä tekevien n. 46- ja 56-vuotiaiden naisten raportoiman unen eroja työ- ja vapaapäivinä. Tutkimukseen osallistuneet naiset pitivät unipäiväkirjaa kahden viikon ajan.

– Työpäivinä vaihdevuosi-ikäisillä naisilla oli enemmän nukahtamisvaikeuksia, enemmän yöllisiä heräämisiä ja he nukkuivat lyhyemmän aikaa kuin nuoremmat naiset. Vapaapäivinä vaihdevuosi-ikäisten unenlaatu parani, ja ainoastaan nukahtamisvaikeudet olivat yleisempiä vaihdevuosi-ikäisillä naisilla verrattuna nuorempiin, Lampio kertoo.

Palautumisaikaa rasituksista tarvitaan

Suomalaisten naisten keskimääräinen vaihdevuosi-ikä on 51 vuotta, joten naisilla on vaihdevuosien jälkeen vielä 10–15 vuotta työelämää jäljellä. Heikentynyt unenlaatu huonontaa elämänlaatua, lisää sairauksien ja tapaturmien riskiä ja voi vaikeuttaa työssä pärjäämistä.

– Vaihdevuosi-ikäiset naiset saattavat olla herkempiä työn aiheuttaman kuormituksen ja stressin vaikutuksille, mikä näkyy huonontuneena unenlaatuna työpäivinä. Onkin tärkeää taata riittävä työstä palautumisaika vapaapäivien muodossa, jotta työpäivinä kertyvää univajetta pystytään kuromaan umpeen, Lampio sanoo.

Kuva: john antoni

Luotu 17.01.2013 | Muokattu 29.10.2020