Väitös: Monikansallisen yhtiön viranomaissuhteet Venäjällä

17.12.2012

KTM Katja Heikkilän väitöstyössä keskityttiin suomalaisten monikansallisten yhtiöiden viranomaissuhteiden hallinnointiin Venäjällä. Väitöstutkimuksen lähtökohtana on monikansallisten yritysten mielenkiinto Venäjän markkinoita kohtaan ja toisaalta tämän markkina-alueen asettamat haasteet monikansallisen yrityksen johtamiselle. Tutkimuksen mukaan monikansallisten yhtiöiden moniulotteisuus on yksi keskeinen tekijä yhtiöiden viranomaissuhteissa Venäjällä.

​Viranomaisten toimintaa Venäjällä kuvataan usein arvaamattomaksi ja byrokraattiseksi. Heikkilän väitöstyössä Venäjän toimintaympäristö asetetaan tutkimuskontekstiin ja tutkimuksessa keskitytään monikansallisen yhtiön johtamiseen tässä haastavassa ympäristössä. Tutkimus tarjoaa hieman erilaisen näkökulman aiheeseen, koska mahdollinen korruptio on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle.

Analyysin pohjana verkostonäkökulma

Tutkimuksessa hyödynnetään ns. verkostonäkökulmaa, mikä mahdollistaa monikansallisen yhtiön tarkastelun moniulotteisena ja heterogeenisena yksikkönä viranomaisten suuntaan sekä myös ulkopuolisten toimijoiden sisällyttämisen monikansallisen yhtiön johtamisen viitekehykseen. Heikkilä tarkastelee tutkimuksessaan toimijoita, toimintoja ja resursseja liittyen monikansallisen yhtiön viranomaissuhteiden hallinnoimiseen Venäjällä. Tämän viitekehyksen avulla tutkimuksessa analysoidaan, mitä viranomaissuhteiden hallinnoiminen Venäjällä käsittää.

Väitöstutkimuksen ensisijainen aineisto koostui kvalitatiivisista haastatteluista, jotka kerättiin kahden teollisen suomalaisen monikansallisen yrityksen organisaatioissa Venäjällä ja Suomessa.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monikansallisen yhtiön rakenteellinen monimutkaisuus on yksi keskeinen tekijä viranomaissuhteiden hallinnoinnissa Venäjällä. Heikkilän tutkimuksessa rakenteelliseen monimutkaisuuteen sisältyi useiden eri tytäryhtiöiden ja yhtiön rinnakkaisten toimintamuotojen ja toimintojen linkittyminen viranomaissuhteiden hallinnointiin. Monimutkaisuus ilmeni myös siten, että useat monikansallisen yhtiön ulkopuoliset toimijat, kuten tavarantoimittajat, asiakkaat ja ulkopuoliset palveluntarjoajat linkittyivät toimintaan Venäjän viranomaisten kanssa.

Venäjän viranomaisille välitettävän tiedon kokoaminen ilmeni Heikkilän tutkimuksessa yhtenä haastavana tekijänä paitsi edellä mainitun rakenteellisen monimutkaisuuden myös tiedon yksityiskohtaisen luonteen vuoksi. Linkittyneiden toimijoiden osaaminen ja ymmärrys Venäjän viranomaisten kanssa toimimisesta vaihteli. Toisaalta myös viranomaisten ja ulkopuolisten palveluntarjoajien osaaminen ja ymmärrys monikansallisen yhtiön toiminnasta vaihteli.

Viranomaissuhteissa useita rinnakkaisia rakenteita

Tutkimuksessa havaittiin rinnakkaisia rakenteita viranomaissuhteiden hallinnoinnissa. Niiden yhteensovittaminen osoittautui yhdeksi keskeiseksi hallinnolliseksi tehtäväksi. Lisäksi viranomaistoimintojen hallinnointiin suorasti ja epäsuorasti osallistuvien henkilöiden asenne ja osaaminen osoittautuivat tutkimuksessa tärkeiksi tekijöiksi.

Mielenkiintoisina tutkimuslöydöksinä voidaan vielä mainita esimerkiksi se, että monikansallisen yhtiön sisäiset muutokset – kuten henkilövaihdokset ja juridisten yhtiöiden sulautumiset – olivat yksi viranomaissuhteiden hallinnointiin liittyvä tekijä, eri viranomaisorganisaatioissa Venäjällä tapahtuvien muutosten lisäksi.
- Myös asiakkaiden pyyntöihin vastaaminen saattaa tietyillä toimialoilla olla keskeinen taito. Siihen tarvitaan hyvää ymmärrystä paikallisista viranomaiskäytännöistä. Tämän merkitys korostui tutkimuksessa erityisesti kahden kansainvälisen toimijan kohdatessa Venäjän markkinoilla, Heikkilä sanoo.

--
Perjantaina 20. tammikuuta 2012 kello 12 esitetään Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa (Elovena-sali, Rehtorinpellonkatu 3) julkisesti tarkastettavaksi kauppatieteiden maisteri Katja Heikkilän väitöskirja  A business-network view on managing MNC relationships with state actors. Russian public officials in Finnish MNC business networks. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Urmas Varblane Tarton yliopistosta ja kustoksena professori Kari Liuhto.

KTM, Katja Heikkilä on syntynyt 1971 Heinolassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Lyseonmäen lukiosta vuonna 1991. Hän on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi 1996 Turun kauppakorkeakoulusta. Väitös kuuluu kansainvälisen liiketoiminnan alaan.
Luotu 17.12.2012 | Muokattu 29.10.2020