Väitös: Sosiaalinen hyväksyntä edistää yrittäjäksi ryhtymistä

14.12.2012

MA Ewald Kiblerin väitöstutkimuksesta selviää, että yhteiskunnalliset ja alueelliset normit vaikuttavat voimakkaasti siihen, kuinka helposti yrittäjäksi ryhdytään.

Ewald Kiblerin talousmaantieteen alaan kuuluva väitöstutkimus tarjoaa uutta tietoa yrittäjyyden sosiaalisesta juurtuneisuudesta ja yrittäjien mahdollisuuksista vaikuttaa institutionaaliseen ympäristöön.

Tutkimuksen kvantitatiiviseen ja kvalitatiiviseen aineistoon perustuvat analyysit osoittavat, että mitä selkeämmin ympäristö hyväksyy yrittäjyyden, sitä todennäköisemmin yksilö harkitsee yrittäjäksi ryhtymistä ja päätyy aloittamaan oman yritystoiminnan.

Perhe- ja ystäväpiirin hyväksyntä tärkeää

Tutkimus osoittaa, että yksilöiden kotipaikkakunnillaan kokema yrittäjyyden sosiaalinen hyväksyntä vaikuttaa aikomuksiin ryhtyä yrittäjäksi sekä suoraan että epäsuorasti. Epäsuora vaikutus syntyy yrittäjyyden sosiaalisen hyväksynnän kokemuksen siirtymisestä omiin asenteisiin, perheen ja ystävien piirissä koetuista asenteista yrittäjyyttä kohtaan sekä vaikutuksesta yksilöiden näkemykseen omasta kyvystä toimia yrittäjänä.

Perhe- ja ystäväpiirin hyväksynnän merkitys jopa kasvaa vaiheessa, jossa yrittäjäksi ryhdytään sekä aloitetun yritystoiminnan alkuvaiheessa.

- Tämä kertoo siitä, että koettua sosiaalista hyväksyntää voidaan pitää resurssina, joka mahdollistaa yrittäjyyden syntymisen ja kehittymisen, Kibler sanoo.

Huomiota kiinnitettävä normeihin

Kibler tunnistaa väitöstutkimuksessaan strategioita, joita yrittäjät voivat hyödyntää saavuttaakseen sosiaalisten verkostojen hyväksynnän ja tuen. Näitä ovat muun muassa aktiivinen ja passiivinen vaikuttaminen sosiaalisiin normeihin sekä sosiaalisten verkostojen muokkaaminen tai välttäminen.

Tutkijan mukaan tutkimustulokset viittaavat siihen, että yhteiskunnassa, eri maantieteellisillä alueilla ja sosiaalisissa verkostoissa vallitseviin normeihin olisi kiinnitettävä enemmän huomiota, jotta ymmärrettäisiin syvemmin yrittäjyyden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.

- Myös julkisen vallan ja yrittäjyyttä edistävien organisaatioiden olisi toiminnassaan huomioitava, että yrittäjyyttä tukevat toimenpiteet voivat olla tehokkaita vain silloin, kun huomioidaan toimintaympäristössä vallitsevat sosiaaliset normit sekä yrittäjyyden sosiaalinen ja kulttuurinen juurtuneisuus.

***
Torstaina 20. joulukuuta 2012 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3) julkisesti tarkastettavaksi MA Ewald Kiblerin väitöskirja "New venture creation in different environments: Towards a multilayered institutional approach to entrepreneurship" (Yrittäjyyden monet ympäristöt: Kohti monitasoista institutionaalista lähestymistapaa yrittäjyyden tutkimuksessa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Erik Stam Utrechtin yliopistosta ja kustoksena ma. professori Päivi Oinas.

MA Ewald Kibler on syntynyt 1981 Salzburgissa ja kirjoittanut siellä ylioppilaaksi vuonna 2000. Hän on suorittanut Master of Arts -tutkinnon 2009 Grazin yliopistossa Itävallassa. Kibler toimii tutkijana Turun kauppakorkeakoulussa. Väitös kuuluu talousmaantieteen alaan.

Luotu 14.12.2012 | Muokattu 29.10.2020