Turun yliopisto mukana Valon polussa 6.–9.12.

05.12.2023

Tervetuloa kampukselle katsomaan Turun yliopiston keskusaukiolle nousevaa Tieteen valo -valopyramidia osana Turun kaupungin toteuttamaa Valon polku -valotapahtumaa! Valon polku aukeaa 6.12. ja jatkuu 9.12. saakka.

Yliopistonmäellä nähdään sininen valopyramidi, joka nousee satojen metrien korkeuteen ja näkyy sääolosuhteista riippuen kilometrien päähän. Valopyramidi on kattomainen elementti, jonka kävijä pystyy kokemaan monesta eri kulmasta. Teos merkitsee Turun yliopiston kaupunkikuvaan ja kutsuu vierailemaan kampuksella. Teoksen toteuttaa Valon polku -tuotanto.

Valopyramidin lisäksi Yliopistonmäelle johdattaa Valon polku -tapahtuman ajan myös toinen teos. Keskusaukiolle johtavalle Koskenniemenkadulle sijoitetaan Samuli Hallan pienistä yksityiskohdista tehty teos stigAir. Teoksessa pitsiliinoista ja Stiga-jääkiekkohahmoista tehdyt laskuvarjohyppääjät muodostavat kauempaa katsottuna yhden valaistun kokonaisuuden.

Valon polku on Turun kaupungin toteuttama laaja valotaidekokonaisuus, joka muodostuu suuresta valotapahtumasta sekä pimeimmän talvikauden ajan esillä olevista kausivalaistuskohteista. Valon polku saa inspiraationsa Turusta itsestään: kaupungin tarinoista, tunnelmasta ja ympäröivästä maisemasta.

Tämänvuotisen Valon polku -tapahtuman teemana ovat kaupunkipuistot hyvinvointia lisäävinä keitaina ja tapahtuma-alueina.

Luotu 05.12.2023 | Muokattu 05.12.2023