Varsinais-Suomeen tarvitaan lisää harjoittelupaikkoja korkeakouluopiskelijoille

04.11.2015

Turkulaisissa yliopistoissa kasvaa uusia osaajia. He tarvitsevat oman alansa työkokemusta. Rekry – Turun yliopiston työelämäpalvelut ja Åbo Akademin Arbetsforum haastavat työnantajia tarjoamaan lisää harjoittelupaikkoja. Haaste on osa #turkuinnovoi-kampanjaa.

​– Usein kuulee opiskelijan tai vastavalmistuneen sanovan, että en haluaisi lähteä Helsinkiin, mutta on pakko. Meillä on tuhansia hienoja osaajia kasvamassa, ja jotta Turun seutu saisi osaajistaan hyödyn irti, tarvitaan lisää harjoittelupaikkoja Varsinais-Suomeen, sanoo johtava suunnittelija Sanna Tuominen Turun yliopiston työelämäpalveluista.

– Åbo Akademissa ja Turun yliopistossa opiskelee tutkintoon myös yli 2000 ulkomaalaista opiskelijaa. He voisivat tuoda positiivista virettä alueen yrityksiin, jos saisivat harjoittelun kautta kokemusta ja kontakteja, koordinaattori Jan Kraufvelin Åbo Akademista sanoo.

Osaaminen kasvaa, kaikki hyötyvät

Työnantajalle harjoittelijan palkkaaminen on hyvä tapa tutustua osaajaan. Harjoittelijan palkanneet yrittäjät kertovat arvostavansa erityisesti sitä, että opiskelijat näkevät asioita, joita työpaikalla ei enää huomata.

‒ Harjoittelijat tuovat viimeisimpiä tuulahduksia työhön. He ovat lähes poikkeuksetta nopeita, sopeutuvia ja innokkaita, Tuominen sanoo.

Harjoittelusta alkaa usein positiivinen kierre: opiskelija pääsee näyttämään mitä osaa. Yrittäjä saa uutta tietoa, energiaa, lisäkäsiä ja ulkopuolista näkökulmaa. Harjoittelijasta saattaa tulla yrityksen uusi työntekijä.

Työllistyminen helpottuu

Korkeakoulutettujen työttömyys on ollut kasvussa koko maassa. Varsinais-Suomessa oli syyskuussa työttömänä 544 vastavalmistunutta. Se on 19,3 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Harjoittelu on yksi keinoista, joka auttaa löytämään työpaikan valmistumisen jälkeen. Kokemus ja kontaktit kantavat pitkälle. Vuosi valmistumisen jälkeen tehtävän sijoittumisseurantakyselyn mukaan yli 70 % harjoittelupaikan löytäneistä oli sitä mieltä, että harjoittelu auttoi työllistymistä ja työnhakua paljon tai jonkin verran.

Harjoittelupaikan voi jättää helposti osoitteessa Aarresaari.net. Lisätietoa Turun yliopiston työelämäpalveluista työnantajille ja opiskelijoille: www.utu.fi/rekry.

Teksti: Jenni Iivonen
Kuva: Hanna Oksanen