Varsinais-Suomen osuuspankeilta ja OP Ryhmältä 500 000 euron lahjoitus Turun yliopistolle

03.11.2016

Yliopistojen varainhankintaan varatun valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen arvo saattaa nousta kahteen miljoonaan euroon.

​Varsinaissuomalaiset osuuspankit lahjoittavat Turun yliopistolle yhteensä yli 330 000 euroa ja Åbo Akademille yli 80 000 euroa. OP Ryhmän keskusyhteisön lahjoituksille tekemät korotukset huomioiden paikalliset yliopistot saavat noin 625 000 euron lahjoituksen, josta Turun yliopiston saama osuus on 500 000 euroa ja Åbo Akademin osuus 125 000 euroa.

OP Ryhmä lahjoittaa suomalaisille yliopistoille käynnissä olevalla, kesäkuussa 2017 päättyvällä rahoituskierroksella ennätykselliset 6,3 miljoonaa euroa. Kokonaisuus koostuu osuuspankkien ja OP:n keskusyhteisön lahjoituksista.

Varsinais-Suomen OP-liiton puheenjohtaja Mauri Kontu on iloinen ja ylpeä siitä, että kaikki Varsinais-Suomen osuuspankit ovat mukana lahjoittamassa.

– Lahjoitukset kertovat, että osuuspankit ymmärtävät yliopistojen merkityksen maakunnan elinvoimaisuuden edistäjänä. Sama tavoitehan on keskiössä myös paikallisten osuuspankkien omassa toiminnassa, Kontu toteaa.

– Turun Seudun Osuuspankin osuus lahjoituksesta on 250 000 euroa. Tästä summasta 200 000 euroa kohdennamme Turun yliopistolle ja 50 000 euroa Åbo Akademille, toimitusjohtaja Olli-Pekka Saario kertoo.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäsen mukaan OP Ryhmän lahjoitus viestii valtakunnan tasolla ison pankkiryhmän vastuullisesta suhtautumisesta koulutukseen ja tutkimukseen.

– Varsinais-Suomen osuuspankkien merkittävä lahjoitus on puolestaan vahva signaali yliopistolle alueellisen kehittämisen merkityksestä, Väänänen toteaa.

Valtio on varautunut tukemaan yliopistojen varainhankintaan tehtyjä lahjoituksia kolminkertaisella vastinrahalla. Näin ollen nyt Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen arvo voi nousta kahteen miljoonaan euroon.

Edellisellä rahoituskierroksella OP lahjoitti yliopistoille yhteensä 3,6 miljoonaa euroa ja oli yksi suurimmista yliopistoja rahoittavista yrityksistä.

>> Länsi-Suomen Osuuspankki lahjoittaa miljoona euroa Satakunnan elinvoiman tukemiseen (26.11.2015)

TK
Kuva: Hanna Oksanen