Varustamobarometri 2012: Suhdannetilanne on huonontunut entisestään

21.11.2012

Varustamobarometrin mukaan merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne on huonontunut edelleen viimeisen 12 kuukauden aikana.

​Lähes 70 prosenttia Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlandin varustamobarometrikyselyyn vastanneista kotimaisista varustamoista arvioi suhdannetilanteen huonontuneen 12 kuukaudessa. Suhdannetilannetta kuvaava indikaattori on ollut selvästi negatiivinen vuodesta 2010 alkaen. Käännettä nousuun ei ole odotettavissa vielä seuraavan kahdentoista kuukauden aikana. Puolet vastaajista arvioi, että suhdannetilanne huononee vielä entisestään. Bunkkerin hinnan nousu on vastaajien mukaan merkittävin kasvun ja kehityksen este.

SPC Finlandin 10. varustamobarometri kartoitti varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä. Yksityiskohtaisempien indikaattorien tarkastelu tukee ennustetta laskusuhdanteen jatkumisesta. Kuljetuskysyntää, varustamojen liikevaihtoa sekä Suomen meriliikenteen vienti- sekä tuontikuljetuksia kuvaavat mittarit ovat selvästi negatiivisia sekä toteutuneen viime vuoden ajanjakson että ennusteiden osalta. Ennusteiden tunnusluvut indikoivat hieman parempaa kehitystä. Kuitenkin esimerkiksi yli puolet vastaajista arvioi viennin määrän vähenevän seuraavan kahdentoista kuukauden aikana.

Vaikka kehitystä kuvaavat tunnusluvut pysyvät edelleen negatiivisina, kilpailu merikuljetusmarkkinoilla on hieman lieventynyt ja merikuljetusrahtien tunnuslukujen kehitys on kääntynyt nousuun. Varustamojen uudisrakennusten sekä second hand -alusten investointien odotukset taas muuttuvat selvästi merimarkkinoiden suhdanteiden mukaisesti. Odotukset investointien määrästä ovat edelleen lievässä laskussa.

Bunkkerin hinnan nousulle ei ole näkyvissä loppua

Yli puolet vastaajista katsoi, että bunkkerin eli polttoöljyn hinta on noussut oleellisesti. Bunkkerin hinnan nousu muodostui ensimmäistä kertaa varustamobarometrin historiassa myös merkittävimmäksi kasvun ja kehityksen esteeksi; vastaajista 80 prosenttia esitti tämän arvion. Miehistökustannusten kehityksen perusteella voidaan arvioida, että Suomen lipun ja muun kuin Suomen lipun miehistökustannusten hintaero on pienentynyt kuluneella kaudella. Myös tulevaisuuden ennusteet tukevat arviota: ennusteen mukaan ulkomaisen lipun miehistökustannukset ovat edelleen nousussa.

Kauan odotettu tonnistoverolain muutos sai kiitosta

Merenkulkupolitiikka on vastaajien näkemyksen mukaan pysynyt lähes ennallaan viimeisen 12 kuukauden aikana. Eräät vastaajat kokevat, että merenkulkupolitiikkaa heikentävät mm. rikki- ja muut ympäristöasiat sekä rikkipäästörajan voimaantulon ajoitus. Kauan odotettu, 1.3.2012 voimaan tullut laivan nettovetoisuuteen perustuva kiinteä tonnistovero sai taas kiitosta vastanneiden keskuudessa. Suomalaisten varustamojen markkinaosuus kuljetuksista Suomeen/Suomesta jatkaa kauan kestänyttä laskuaan. Vaikka kausien 2/08 ja 1/09 laskusuhdanteen jälkeen viennin ja tuonnin tonnimäärä on kasvanut, on suomalaisten laivojen prosenttiosuus kuljetuksista laskenut.

Mahdollisuus säännölliseen liikennöintiin Koillisväylällä jakoi mielipiteitä

Teemakysymyksillä kartoitettiin vastaajien kantaa mahdollisuuksiin harjoittaa säännöllistä liikennöintiä Koillisväylällä ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin suomalaiselle elinkeinolle. Noin kolmannes vastaajista katsoi, että Koillisväylä voisi avautua säännölliselle kauttakulkuliikenteelle jo ennen vuotta 2020. Mahdollisina etuina nähtiin erityisesti Suomen jääosaamisen hyödyntäminen; jäissä kulkemisen tietämys ja tuntemus sekä jäänavigointi.

Varustamobarometri 2012 julkistettiin Porin yliopistokeskuksessa torstaina 8.11.2012.

Shortsea Promotion Centre Finland on vuonna 2000 perustettu valtakunnallinen lähimerenkulun edistämiskeskus, joka on osa Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskusta.

>> Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus

Luotu 21.11.2012 | Muokattu 28.10.2020