Veikko Anttonen korosti uskontotieteen asemaa

02.09.2015

Uskontotieteen professori ennusti jäähyväisluennollaan tieteenalan lisäävän tarpeellisuuttaan maahanmuuton ja maallistumisen seurauksena.

Anttonen piti jäähyväisluentonsa Janus-salissa pukeutuneena unkarilaisen Debrezenin yliopiston kunniatohtorin kaapuun.

​Syyskuun alussa eläkkeelle siirtynyt uskontotieteen professori Veikko Anttonen päätti uransa Turun yliopistolla 31.8.2015 jäähyväisluentoon aiheella ”Uskontotiede, pyhä ja poikkeavat rationaliteetit”.

Luennon ytimenä toiminut pyhän käsite on Anttosen pitkäaikainen tutkimuskohde. Yhteiskunnan maallistuminen ei professoria huoleta, sillä erilaisia pyhän käyttäytymismalleja löytyy kaikkialta kulttuurista. Uuden ajan reliikkejä ovat Anttosen mukaan esimerkiksi julkisuuden henkilöiden käyttämät keräilyesineet.

— Uskontotieteessä maallista ja sekulaaria, pyhää ja profaania, ei pidetä erillään toisistaan, Anttonen tiivisti.

Uskontotieteen merkitystä nykypäivälle perustellessaan Anttonen viittasi edeltäjäänsä Lauri Honkoon, joka 1960-luvun lopulla puolusti erilaisten uskontojen kouluopetusta suomalaisten lisääntyneellä matkailulla.

Nyt maahanmuutto ja pakolaiskriisi saavat aikaan kulttuurien kohtaamista Suomessa. Myös maallistuminen lisää erilaisten maailmankatsomusten määrää yhteiskunnassa.

— Maahanmuuton ja erilaisten elämänvalintojen lisääntyessä tarve eri rationaliteettien ymmärtämiselle pitää uskontotieteen ajankohtaisena.

Arvostettu tutkija jatkaa tiedevaikuttajana eläkkeelläkin

Anttonen saapui Turun yliopistoon opiskelemaan arkeologiaa, mutta päätyi uusien opiskelutoveriensa kanssa pian uskontotieteen pariin.

Pitkän uransa aikana Anttonen on kerännyt mainetta aktiivisena keskustelijana kansainvälisessäkin tutkijayhteisössä. Uskontotieteen professorina hän aloitti Turun yliopistossa 1997.

Jäähyväisluennon aluksi puhunut Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen antoi suurta painoarvoa Anttosen työlle:

— Kulttuurien välisen ymmärryksen lisääminen on Turun yliopiston selkeä tehtävä.

Väänänen toivotti Anttoselle menestyksellisiä eläkepäiviä. Rehtori kuitenkin arveli, etteivät professorin yhteydet tiedeyhteisöön katkea eläköitymisen myötä.

Tilaisuuden päätteeksi Anttonen ilmoittikin nimityksestään International Associaton for the History of Religions –järjestön hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Ilkka Hemmilä

Luotu 02.09.2015 | Muokattu 02.09.2015