Viisi uutta terveyden tutkimuksen akatemiahanketta Turun yliopistoon

04.05.2018

Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen toimikunta on valinnut rahoitettavaksi 36 uutta akatemiahanketta. Akatemiahankkeissa hakijat saavat rahoitusta tutkimusryhmän palkkaamiseen nelivuotisille tutkimuksille. Toimikunta myönsi rahoituksen viidelle Turun yliopistossa ja kahdelle Turun yliopistollisessa keskussairaalassa toteutettavalle hankkeelle.

​Akatemiahankkeissa tavoitteena on kansainvälisesti korkeatasoinen tieteellinen tutkimus, mahdolliset tieteelliset läpimurrot ja tutkimusyhteistyö parhaiden kansainvälisten ryhmien kanssa. Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen toimikunta myönsi rahoitusta yhteensä 14,6 miljoonaa euroa.

– Päätöksenteossa kiinnitettiin eniten huomiota hankkeiden tieteelliseen laatuun. Muita päätöksentekokriteereitä olivat tutkimuksen vaikuttavuus ja uudistuminen, terveyden tutkimuksen toimikunnan puheenjohtaja, professori Mika Rämet sanoo.

Terveyden tutkimuksen akatemiahankehaussa rahoitus myönnettiin 19,4 prosentille hakemuksista. Syyskuun 2017 haussa arvioitiin 186 akatemiahankehakemusta 14 kansainvälisessä arviointipaneelissa. Korkeatasoinen kansainvälinen vertaisarviointi on Suomen Akatemian keskeisin työväline parhaiden ja lupaavimpien hankkeiden tunnistamisessa.

Rahoitetuissa hankkeissa tutkitaan muun muassa tuman mekaanista stressivastetta ja adaptaatiota, akuutin umpilisäketulehduksen hoitokeinoja sekä sosioekonomisen aseman, stressin ja terveyskäyttäytymisen yhteyksiä päiväkotilapsilla.

Turun yliopistossa toteutettavia hankkeita rahoitettiin yhteensä viisi kappaletta:

• Elenius, Klaus: ERBB-reseptoreita estävien syöpälääkkeiden vasteita ennustavat tekijät, 450 000€
  • Hannukainen, Jarna: Sokeriaineenvaihdunnan systeeminen mallitus tyypin 2 diabeteksessä aivojen, suoliston ja perifeeristen kudosten kesken - liikunnan terveysvaikutukset (CROSSYS), 450 000€
  • Jalkanen, Sirpa: Imutiet lääkekehityskohteena syövässä, 450 000€
  • Kiviranta, Riku: Osteoblastien Erilaistumisen ja Tukirangan Sarkoomien Epigeneettinen Säätely, 250 000€
  • Kotaja, Noora: Turun yliopisto  Miesten sukusolujen RNA-säätelymekanismit hedelmällisyyden, epigeneettisen periytymisen ja syövän säätelijöinä, 450 000€

Kahdelle Turun yliopistollisessa keskussairaalassa toteutettavalle hankkeelle myönnettiin myös rahoitusta:

• Salminen, Paulina: Akuutti umpilisäketulehdus - umpilisäkkeen ja suoliston mikrobiomi, komplisoitumattoman ja komplisoituneen umpilisäketulehduksen etiologia ja antibioottihoidon optimointi komplisoitumattoman umpilisäketulehduksen hoidossa, 450 000€
  • Äärimaa, Ville: ACCURATE, 300 000€

Lisätietoa: