Viisiulotteisen Rubikin kuution periaate taipui stand-up-komediaksi

11.04.2014

Brittiläinen matematiikan opettaja ja koomikko Matt Parker vieraili Turun yliopistolla torstaina havainnollistamassa teoreettisia malleja humorististen esimerkkien avulla.

Lontoon Queen Mary Universityssa vaikuttava Parker otti yleisönsä välittömästi päättelemällä satunnaisen opiskelijan jäätelökääreen viivakoodin viimeisen luvun ja näyttämällä erikoisnoppia, joilla voi huijata kanssapelaajaa.

Calonian täpötäysi auditorio riemastui tietokoneen toimintaperiaatetta havainnollistavasta 10 000 dominopalikan kokeen videotaltioinnista sekä moniulotteisten Rubikin kuutioiden animaatioista.

Muun muassa BBC Radio 4 -kanavalla esiintyvä Parker uskoo opetuksessa käytettävän huumorin opiskelumotivaatiota parantavaan vaikutukseen.

>> Matt Parkerin kotisivut
>> Matt Parkerin YouTube-kanava