Vilja Varho tulevaisuudentutkimuksen dosentiksi

30.05.2016

​Turun yliopisto on Turun kauppakorkeakoulun esityksestä myöntänyt MMT Vilja Varholle tulevaisuudentutkimuksen dosentin arvon, erityisalana energia- ja ympäristöpolitiikka.

Vilja Varho työskentelee erikoistutkijana Luonnonvarakeskuksessa. Hän on tutkinut erityisesti uusiutuvaan energiaan liittyvää politiikkaa ja sektorin kehitystä, liikenteen ilmastokysymyksiä, sekä viime aikoina mm. maaseudun ja puutarha-alan tulevaisuutta. Hän on kehittänyt asiantuntija-arvioihin perustuvia tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä, joissa yhdistetään laadullisia ja määrällisiä aineistoja. Poikkitieteellinen tutkimus sekä yhteiskunnan eri toimijoiden integroiminen tieteen tekoon ovat hänen sydäntään lähellä.

Tulevaisuudentutkimukseen Varho on tutustunut Helsingin yliopistossa vuosina 1995–1996, tehdessään kurssityönä pienimuotoisen tutkimuksen Suomen energiasektorin tulevaisuudesta. Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemiassa suoritettuja opintoja hän hyödynsi mm. väitöskirjassaan, joka käsitteli suomalaisen tuulivoiman tulevaisuutta ja tuulivoimapolitiikkaa. Hän väitteli joulukuussa 2007 ympäristönsuojelutieteestä Helsingin yliopistosta.

Vilja Varho työskenteli erikoistutkijana Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa vuosien 2009–2014 aikana, jonka jälkeen hän siirtyi erikoistutkijaksi Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseen (MTT, nykyinen Luke).

Vilja Varhon ansioluettelo: http://www.fidea.fi/uploads/cv-v-varho.pdf

Luotu 30.05.2016 | Muokattu 30.05.2016