ViLLE-järjestelmä ennakoi ja tukee oppimista

19.09.2016

Oppimisvaikeuksia voidaan ennustaa ja tunnistaa oppimisanalytiikan avulla. ViLLE- järjestelmä auttaa opettajien arkea ja tukee oppilaiden opintomenestystä.

​Vuonna 2004 käynnistetty digitaalinen oppimisjärjestelmä ViLLE tukee aina vain paremmin käyttäjiensä oppimista. Projektin vetäjä, dosentti Mikko-Jussi Laakso on ylpeä työstään. Hän kertoo, että tänä syksynä järjestelmää käyttää jo huikeat 34 000 oppilasta ja 2400 opettajaa ympäri Suomen. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä koulujen ja opettajien kanssa.

Oppilaat hyötyvät ViLLEn käyttämisestä monin tavoin. Järjestelmä antaa jatkuvaa interaktiivista palautetta tehtäviä tehdessä.

– Viime vuonna järjestelmä antoi yli 20 miljoonaa palautetta oppilaille. Jatkuva palaute kannustaa oppimaan, ja tunne omasta osaamisesta kasvaa. Siitä tulee positiivinen kierre. Mielekkäältä tuntuvat opinnot näkyvät myös hyvinä tuloksina, Laakso kertoo.

Tukea ennusteiden avulla

Oppilaiden tehdessä digitaalisia tehtäviä järjestelmä auttaa opettajia korjaamisessa ja palautteen antamisessa. Automaattiset raportit kertovat oppilaiden pärjäämisestä, mikä vapauttaa opettajien aikaa muuhun. Järjestelmä myös analysoi jatkuvasti oppilaan oppimista tämän tehdessä tehtäviä. Oppimista seurataan vuosien ajan, minkä ansiosta pystytään jopa ennustamaan tulevaa menestystä.

– Tärkeämpää on kuitenkin seurata jo kurssien sisällä oppilaan menestymistä, Laakso korostaa.

Tämä liittyy ViLLE-järjestelmän kykyyn tunnistaa oppimisvaikeuksia. Oppilaan tehdessä tehtäviä ohjelma seuraa reaaliaikaisesti missä tällä on vaikeuksia. Näistä se tuottaa oppimisvaikeusraportteja.

– Oppimisvaikeuksia ei tarvitse erikseen testata, kun järjestelmä tekee jatkuvaa analyysia, Laakso hehkuttaa.

Laakson mukaan Suomen laajuisesti käytettynä järjestelmä voisi säästää pelkästään yhden aineen osalta satoja tuhansia työtunteja vuodessa.
Jos ongelmia ilmenee, niihin voidaan tarjota apua ja tukea välittömästi. Laakso korostaa myös sitä, että hiljaisemmatkaan oppilaat eivät jää huomiotta.

– Järjestelmä ottaa huomioon jokaisen.

Uusi yksikkö avautumassa

Itse Laaksoa innostaa se, että ViLLE-järjestelmä auttaa konkreettisesti opettajien arkea. Hän iloitsee siitä, miten Suomessa on jo useita kouluja, joissa kaikki opettajat käyttävät järjestelmää. Projekti on läsnä kaikilla eri oppimistasoilla, aina esiopetuksesta korkeakoulutukseen asti.

Yliopistotasolla varsinkin opintojen ohjaukseen on kiinnitetty huomiota.

Opiskelijoiden menestymistä seurataan, minkä ansiosta tukea voidaan tarjota oikeilla hetkillä. Järjestelmän reaktiivisuus mahdollistaa resurssien käytön oikeisiin paikkoihin.  Laakso kertoo, miten IT-laitoksella ViLLEn avulla kerätyllä aineistolla on kehitetty opinto-ohjausjärjestelmää.

– Keskimääräisen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden suoriutuminen on noussut 10 opintopistettä. Tämä korreloi myös tulevan opinto-menestyksen kanssa.

Työ oppimisanalytiikan parissa on jatkunut laitoksella jo kauan. Turun yliopisto haluaa panostaa vahvasti oppimisanalytiikkaan, ja uutena avauksena yliopistoon ollaan tänä syksynä perustamassa oppimisanalytiikan ja sähköisen arvioinnin palvelu- ja kehitysyksikköä. ViLLE- järjestelmän kautta kerätty valtava määrä dataa mahdollistaa monipuolisen tutkimustyön.

– Tältä pohjalta voimme kaikkien tutkijoiden kanssa tehdä kehittää ja tehdä erilaisia tutkimuksia helposti, kertoo Laakso.

Tulevaisuudessa hän näkee haasteiden sijaan isoja mahdollisuuksia. Esimerkiksi lukioiden ja korkeakoulujen välisen yhteistyön kehittäminen sekä koko Suomen koulutusjärjestelmän tutkimuspohjainen kehittäminen kiinnostavat.

– Yli kymmenen vuoden työ alkaa nyt tuottaa tulosta. Uusi yksikkö on todella hieno asia, Laakso toteaa. Nyt me lennetään.

>> Ville-projekti

Teksti ja kuva: Saara Järviö