Virtuaalisovellus 1850-luvun elämästä Turun Luostarinmäellä

01.06.2015

Luostarinmäen käsityöläismuseossa Turussa voi päästä virtuaalisesti kurkistamaan ja osallistumaan 1850-luvun paikalliseen elämään, kun Turun yliopiston Technology Research Center testaa tablettisovellusta museoalueella kesäkuun aikana.

Tutkimusavustaja Juho Pääkylä esittelee Luostarinmäki-seikkailua toimittajille 1.6.

p>Yliopiston tutkimushankkeessa kehitetyssä Luostarinmäki-seikkailussa museokävijä osallistuu serkkunsa hääjuhlien järjestelyihin, selvittelee kadonneen vihkisormuksen arvoitusta ja oppii samalla yhtä ja toista 1800-luvun kaupunkielämästä.

Kesäkuun aikana museovieraiden joukosta poimituille koehenkilöille lainataan tablettitietokone ja siinä toimiva seikkailusovellus, ja käyttökokemukset kirjataan vierailun jälkeen. Tutkijoilla on museon portilla teltta, jossa myös kerrotaan kiinnostuneille hankkeesta ja sovelluksen toteutuksesta.

– Sovelluksessa käytetään lisätyn todellisuuden tekniikkaa, mikä tarkoittaa, että tietotekniikan avulla todelliseen näkymään lisätään virtuaalista ja vuorovaikutteista sisältöä, kertoo erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopiston Technology Research Centeristä.

Lisättyä todellisuutta kulttuurimatkailuun

Tabletin läpi katsottaessa sen näytöltä nähdään Luostarinmäen pihoilla ja kaduilla liikkuvan 1850-luvun ihmisiä, joiden kanssa museovieras pääsee myös keskustelemaan ja tekemään tehtäviä.

– Testauksella tutkitaan, miten tämän tyyppinen sovellustarjonta toimisi museoympäristössä sekä kuinka toimivan ja kiinnostavan seikkailun olemme onnistuneet luomaan, Lehtonen sanoo.

Seikkailusovelluksen testaus liittyy tutkimukseen, jossa selvitetään lisätyn todellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia museoissa ja kulttuurimatkailun alueella.
MIRACLE-hankkeessa on mukana parikymmentä julkista ja yksityistä toimijaa sekä tutkimusyksiköitä Turun yliopiston lisäksi Tampereen ja Helsingin yliopistoista sekä VTT:ltä. Yksi tutkimuskumppaneista on Turun museokeskus, joka ylläpitää Luostarinmäen käsityöläismuseota.

TK
Kuva: Seppo Helle