Vuoden 2013 Arenberg-Coimbra -palkinto Turun yliopistoon

28.03.2013

Arenberg-Coimbra Group -palkinto myönnetään eurooppalaiseen Coimbra-ryhmään kuuluvassa yliopistossa vaihdossa olleelle opiskelijalle, jonka opintojen loppuunsaattamista vaihto on edistänyt.

​Turun yliopistossa biotekniikkaa opiskellut DI Juho Terrijärvi on vuoden 2013 Arenberg-Coimbra Group -palkinnon saaja. Arenbergin herttua luovuttaa 5000 euron palkinnon Terrijärvelle toukokuisessa Coimbra-ryhmän vuositapaamisessa Irlannin Galwayssa.

Terrijärven Erasmus-vaihtoon saksalaisessa Heidelbergin yliopistossa lukuvuonna 2010–2011 kuului biotekniikan, kemian ja saksan kielen opintoja.

– Vaihdossa tutustuin tulevien opintojeni kannalta tärkeisiin solupohjaisiin malleihin ja sain uusia näkökulmia bioteknologian alaan. Vaihdon jälkeen tahdoin jatkaa diplomityöni tekoa ulkomailla ja pääsin lääkeyhtiö Merck Seronon laboratorioon tekemään syöpäsolututkimusta, Terrijärvi kertoo.

Terrijärvi valmistui vuonna 2012 ja työskentelee tällä hetkellä yliopisto-opettajana Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitoksella.

Kaikelle kyllä!

Arenberg-Coimbra Group -palkinto myönnetään vuosittain vastavalmistuneelle opiskelijalle, jonka Erasmus-vaihto on oleellisesti edesauttanut maisteriopintojen lopputyön tekemistä. Arenbergin säätiön tavoitteena on lisätä tietoa ja kiinnostusta Euroopan historiasta ja kulttuurista.

– Luulen, että solututkimukseen perehtymisen lisäksi palkinnon saamiseen vaikutti myös laajan kontaktiverkoston luominen ja saksan kielen opiskelu. Opin käyttämään saksan kieltä yhtä sujuvasti kuin englantia, Terrijärvi sanoo.

Avoin mieli ja innostus auttavat Terrijärven mukaan saamaan vaihtoajasta eniten irti. Opiskelijaelämän ja paikalliseen kulttuuriin tutustumisen lisäksi vaihto voi tarjota uusia suuntia opintoihin ja tieteelliseen tutkimukseen.

– Kannattaa lähteä mukaan kaikkeen vähänkään kiinnostavaa ja vastata kyllä aina kun mahdollista!

Teksti: Nora Uotila
Kuva: Mikko Pyykkö