Vuoden 2020 tiedeviestintäpalkinto arkeologi Ilari Aallolle

03.02.2020

Suomen tiedetoimittajain liitto on valinnut vuoden 2020 tiedeviestijäksi Turun yliopiston tohtorikoulutettavan, arkeologi Ilari Aallon. Liiton mukaan vuoden tiedeviestijä tutkii, bloggaa ja heittäytyy rohkeasti.

Arkeologi Ilari Aaltoon voi törmätä niin kaivauksilla kädet mullassa kuin keskiaika-tapahtumissa yllään keskiaikaisen oppineen asu. Asua täydentävät silmälasit, joiden varhainen versio on todella peräisin keskiajalta. Tosin ne olivat “vain suurennuslasit”, mutta kakkulat nenällä kumminkin.

– On aikakausirasismia mustamaalata keskiaika, vaikka se on aivan kriittisen tärkeä aikakausi sille, millainen nykyinen Eurooppa on. Esimerkiksi väite, että keskiaikana olisi uskottu maan olevan lätty, on keksitty tarina, Ilari Aalto muistuttaa.

Ilari AaltoAalto on Turun yliopiston tohtorikoulutettava ja tekee tutkimusta Aboa Vetus & Ars Nova -museossa Turussa. Hän kirjoittaa vapaa-ajallaan kolmea blogia, joista arkeologiaa popularisoiva Mullan alta -blogi käynnistyi jo vuonna 2009 ja oli yksi varhaisimpia suomalaisia tiedeblogeja. Mustamaa-blogi on egyptologia-aiheinen, ja Maisterin mietteet -blogissa Maisteri Andreas kertoo keskiajan oppineesta kulttuurista Pohjolassa.
Aalto on julkaissut myös tietokirjoja yhdessä puolisonsa, kuvataiteilija Elina Helkalan kanssa.

Vuoden 2020 tiedeviestintäpalkinnon saa Ilari Aallon lisäksi Ursan tiedottaja, tähtitieteilijä Anne Liljeström. Vuoden tiedetoimittajana palkitaan Ylen toimittaja Leena Mattila. Suomen tiedetoimittajain liitto jakaa palkinnot Valon päivän juhlassa Tieteiden talolla Helsingissä maanantaina 3.2. Vuoden 2020 tiedeviestintäpalkinnot ovat suuruudeltaan 2000 euroa ja vuoden tiedetoimittaja -palkinto 5000 euroa.

Kuvat: Vesa-Matti Väärä

Luotu 03.02.2020 | Muokattu 03.02.2020