Vuoden 2023 seitsemäsluokkalaisten matematiikkakilpailun voitti Tapio Astikainen Rieskalähteen koulusta

29.05.2023

Suomen matemaattisen yhdistyksen ja Turun yliopiston järjestämä 7.-luokkalaisten matematiikkakilpailu pidettiin yliopistolla lauantaina 27.5.2023.

Kouluissa pidettyyn alkukilpailuun osallistui noin 900 lähialueiden koulujen oppilasta, ja finaaliin alkukilpailun perusteella kutsuttuja 22.

Lauantaina 27.5. järjestetyn kilpailun finaalin voitti Tapio Astikainen (kuvassa vas.) Rieskalähteen koulusta. Toiseksi tuli Eeli Sipola Puolalan koulusta, ja kolmannen sijan jakoivat Alex Jantunen Rieskalähteen koulusta ja Manu Lahti Taatilan yhtenäiskoulusta (Lieto).

Matematiikkakilpailun finaalin voittajat yhteiskuvassa

– Loppukilpailussa kilpailijoilla oli ratkottavana viisi tehtävää. Terävimmän kärjen takana kilpailu oli erittäin tasainen ja finalistit osasivat hienosti ratkoa haastavia tehtäviä. Kilpailun järjestämisen tarkoituksena on kannustaa oppilaita harrastamaan matematiikkaa ja tarjota matematiikasta kiinnostuneille innostavia haasteita. Palkintona voittajat saavat kutsun jatkovalmennukseen, kertoo yksi kilpailun järjestäjistä, Turun yliopiston matematiikan lehtori Jyrki Lahtonen.

Kilpailusarja on ollut käynnissä vuodesta 2012 (koronakatkosta lukuun ottamatta), ja kilpailu järjestettiin tänä vuonna kymmenennen kerran. Vastaavat alueelliset kilpailut järjestetään vuosittain Helsingissä, Oulussa ja Satakunnassa.

Lue lisää matematiikkakilpailusta

Luotu 29.05.2023 | Muokattu 29.05.2023