Vuoden humanistitohtoriksi Tero Karppi

23.04.2015

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta valitsee vuosittain tiedekunnasta väitelleiden keskuudesta vuoden humanistitohtorin. Vuoden 2014 humanistitohtoriksi valittiin Tero Karppi, jonka mediatutkimuksen alan väitöskirjatutkimus keskittyy sosiaaliseen mediaan koukuttumiseen ja siitä irtautumiseen.

​Väitöskirjassaan Disconnect.Me – User Engagement and Facebook Tero Karppi päätyy näkemykseen, että Facebook uudistaa järjestelmäänsä jatkuvasti muun muassa tehdäkseen irtautumisen yhä vaikeammaksi. Karppi sai väitöskirjastaan arvosanan laudatur.

Vuoden humanistitohtorin valinnan tehnyt professori emeritus Keijo Virtanen kiittelee perusteluissaan, että Karppi pystyy väitöskirjassaan yhdistämään vaativat teoreettiset tarkastelukulmansa tutkimusaiheen ajankohtaisiin ”todellisuuksiin” ja näkyvillä oleviin ongelmiin ja mahdollisuuksiin. Virtanen toteaa tutkimusaiheen olevan ajankohtainen, globaali ja nopeasti muuttuva, ja Karppi onkin jo laatimassa uusia tutkimuksia muun muassa sosiaalisen median kulttuurisista ja kulttuuripoliittisista kytkennöistä.

Vuoden humanistimaisterit valittiin kummaltakin laitokselta

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta muistaa kunniamaininnalla myös vuoden 2014 aikana valmistuneita, opintonsa ansioituneesti suorittaneita maistereita.

Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen vuoden 2014 humanistimaisteriksi valittiin Kulttuurintuotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmassa opintonsa ripeästi ja kauttaaltaan menestyksekkäästi suorittanut Minna Karru. Hänen pro gradu -työnsä tutkii Huittisten meijerin ympärille muodostunutta kulttuuriperintöyhteisöä ja sitä, miten kulttuuriperintö muodostuu.

Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen vuoden 2014 humanistimaisteriksi valittiin englannin kielestä valmistunut Aino Liira. Hänen ansiokas pro gradu -työnsä tarkastelee kriittisesti ja innovatiivisesti paratekstin käsitteen soveltuvuutta keskiajan käsikirjoituskulttuurissa tuotettujen tekstien viestinnällisten piirteiden tutkimukseen. Sekä Karru että Aantaa saivat pro gradu -tutkielmistaan arvosanan laudatur.

Turun Tyttöjen Talo vuoden humanistiteoksi

Vuoden humanistiteko -kunniamaininnan sai Turun Tyttöjen Talo ja sen tarjoama maksuton vapaa-ajantoiminta kaikille 12–28-vuotiaille tytöille ja nuorille naisille. Humanistiteon valinnalla tuodaan vuosittain julkisuuteen sellainen henkilö, yhteisö tai toimenpide, joka edistää humanistisia arvoja ja toimintatapaa. Tiedekunta valitsee vuoden humanistiteon yleisöäänestyksellä yleisön tekemien ehdotusten perustella.

Turun Tyttöjen Talon toimintamuotoja ovat yhdessäoloa, toiminnallisuutta ja aikuisen läsnäoloa käsittävä avoin toiminta sekä erilaisia toiminnallisia ja teemallisia ryhmiä sekä vertaistukea tarjoava ryhmätoiminta. Lisäksi Tyttöjen Talo tarjoaa yksilöneuvontaa, järjestää tapahtumia ja teemapäiviä, tekee arvokasta monikulttuurista tyttötyötä sekä toimii yhteistyössä tyttöjen ja nuorten naisten elämän eri osa-alueilla toimivien tahojen kanssa.

Lokakuun lopulla 2007 toimintansa aloittaneen Turun Tyttöjen Talon toiminnassa tärkeää on avoin, vuorovaikutteinen, luottamuksellinen, erilaisuutta hyväksyvä sekä turvallinen ilmapiiri.

Vuoden humanistitohtori, humanistiteko ja humanistimaisterit julkistettiin humanististen tiedekunnan järjestämässä "Humanistipäivässä” 23.4.2015.

Kuva: Miska Koivumäki

Luotu 23.04.2015 | Muokattu 27.04.2015