Vuoden KiVa-kouluksi 2016 on valittu Smedsby-Böle skola Mustasaaresta

14.11.2016

KiVa Koulu -ohjelmaa toteuttavista kouluista on valittu Vuoden KiVa-koulu jo kuuden vuoden ajan. Tänä vuonna tunnustuksen saa Smedsby-Böle skola Mustasaaresta. Koulu on toteuttanut KiVa Koulu -ohjelmaa kuuden vuoden ajan erinomaisin tuloksin.

​Turun yliopistossa kehitetty KiVa Koulu -ohjelma on ollut kaikkien suomalaisten perusopetusta tarjoavien koulujen saatavilla syksystä 2009 lähtien. Smedsby-Böle skola on ollut mukana syksystä 2010.

– Kiusatuksi itsensä kokevien oppilaiden osuus on vähentynyt huikeat 61 % ja muita kiusaavien oppilaiden osuus peräti 90 % verrattuna koulun lähtötilanteeseen, joka sekin oli hyvä verrattuna suomalaiskoulujen keskimääräiseen tasoon. Oppilaat kertovat pitävänsä KiVa-tunneista, ja kokevat opettajien tekevän paljon kiusaamisen ehkäisemiseksi. He kokevat olonsa turvalliseksi koulussa. Nekin harvat oppilaat, joita on kiusattu, ovat kertoneet asiasta koulun aikuisille, kertovat KiVa Koulu -ohjelman johtajat, professori Christina Salmivalli ja erityisasiantuntija Elisa Poskiparta.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo, että KiVa Koulu -konsepti on tehnyt tunnetuksi niin Turun yliopistoa kuin Suomen laadukasta koulutusbrändiä, ei pelkästään Suomessa vaan laajasti ympäri maailmaa.

– Turun yliopiston puolesta haluan lämpimästi onnitella tämänvuotista voittajakoulua.

Smedsby-Bölen koulussa ollaan rehtori Lena Fahllund-Sjölundin mukaan erittäin iloisia ja ylpeitä tunnustuksesta.

– Koulun henkilökunta ja oppilaat yhdessä tekevät työtä hyvän kouluilmapiirin eteen, haluamme turvata hyvän kouluviihtyvyyden kaikille ja olla hyvinvoiva koulu, jossa oppilaat ja henkilökunta tuntevat turvallisuutta, työintoa ja työn iloa. Yhdessä olemme vahvoja.

Smedsby-Böle skolan rehtori Lena Sjölund-Fahllund sekä KiVa Koulu -ohjelman johtajat Christina Salmivalli ja Elisa Poskiparta ovat tavattavissa 14.11.2016 Smedsby-Bölen koulun liikuntasalissa, kello 12.15 alkavan julkistamistilaisuuden jälkeen. Koulun osoite on Bölesundintie 11 A, 65610 Mustasaari.

Luotu 14.11.2016 | Muokattu 14.11.2016