Vuoden KiVa kouluksi valittiin kouvolalainen Korian koulu

08.09.2014

Turun yliopistossa kehitettyä KiVa Koulu -toimenpideohjelmaa hyödyntävä Korian koulu on tehnyt esimerkillistä työtä kiusaamisen vähentämiseksi.

​Vuoden KiVa kouluksi 2014 on valittu Korian koulu Kouvolasta. Valinnassa kiinnitettiin huomiota erityisesti koulun pitkäjänteiseen kiusaamisen vastaiseen työhön ja KiVa Koulu -ohjelman monipuoliseen ja laadukkaaseen hyödyntämiseen.

KiVa Koulu -ohjelma on ollut kaikkien suomalaisten perusopetusta tarjoavien koulujen saatavilla syksystä 2009 lähtien. Jo tätä ennen Korian koulu osallistui KiVa Koulu -ohjelman vaikuttavuustutkimukseen kokeilukouluna ja oli lähikoulujensa KiVa-resurssikouluna opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa vuosina 2012–2014.

Korian koulun oppilaat ja henkilökunta ovat osallistuneet systemaattisesti jokakeväisiin tilannekartoituksiin, joista koulut saavat palautteen omasta tilanteestaan ja siinä tapahtuneista muutoksista. Korian koulussa KiVa-vastuuhenkilöt ovat koordinoineet ja tukeneet ohjelman käyttöä.

– Koulussa on pidetty KiVa-tunteja, pelattu ohjelmaan kuuluvia tietokonepelejä ja järjestetty selvittämiskeskusteluja kiusaamisen osapuolten kesken.   Sekä opettajat että oppilaat ovat kokeneet kiusaamisen vastaiset toimet tehokkaiksi. Erityisesti kiusatuksi joutuneiden määrä on viime vuosina vähentynyt voimakkaasti, kertoo toinen KiVa Koulu -ohjelman johtajista, erityisasiantuntija Elisa Poskiparta.

KiVa Koulu on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma, jonka käyttäjiksi Suomessa on rekisteröitynyt noin 2 500 perusopetuksen koulua. Kiusattujen määrä on vuosien 2009–2014 aikana vähentynyt 23 % ja muita kiusaavien määrä 42 %. Näissä luvuissa ovat mukana kaikki tilannekartoitukseen vuosina 2009–2014 osallistuneet koulut.

>> Lue lisää KiVa Koulu -ohjelmasta

Luotu 08.09.2014 | Muokattu 08.09.2014