Vuoden opettaja Hanna Ruska: Kielitaito avaa ovia työelämässä

30.10.2018

Turun kauppakorkeakoulun vuoden opettajaksi valittu Hanna Ruska on kielenopettajana unelma-ammatissaan. Vuorovaikutteisista opetustilanteista ammentava saksan kielen ja liikeviestinnän lehtori toivoo, että opiskelijat hyödyntäisivät yliopiston tarjoaman mahdollisuuden kielten opiskeluun.

‒ Kielitaito avartaa omaa maailmaa! Opiskelijana kannattaa investoida aikaa kieltenopiskeluun, sanoo vuoden opettajaksi valittu Hanna Ruska.

Kuvaaja/Tekijä

Antti Tarponen

​Turun KY valitsi Hanna Ruskan Turun kauppakorkeakoulun vuoden opettajaksi. Valinta perustuu äänestykseen, jossa jokainen Turun KY:n jäsen pääsee antamaan äänensä. Vuoden opettajan valinta julkistettiin Turun KY:n vuosijuhlassa 19.10.2018.

Ruska sai opiskelijoilta positiivista palautetta muun muassa sopivasti haastavasta ja motivoivasta opetustyylistään.

‒ Opettamisessa minulle tärkeintä on vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa. Nautin opetustilanteista. Oppimistapahtumasta ovat vastuussa sekä opettaja että opiskelijat, ja ryhmädynamiikka vaikuttaa paljon, Ruska sanoo.

Opettajan tehtävänä hän pitää oppimisprosessin mahdollistamista ja ohjaamista.

‒ Oma kiinnostus ja innostus opetettavasta aineesta ovat välttämättömiä siinä, että saa muut innostumaan. Minusta oli kiva lukea palautteista, että tunneillani on rento ja mukava ilmapiiri. Keinotekoisia tapoja sen luomiseen ei ole, opettajan läsnäolo ja valmistautuneisuus välittyvät. Opettajan työ on välillä rankkaakin, koska sitä tehdään persoonalla. Jokaisella on välillä huonoja päiviä.

Ruska aloitti Turun kauppakorkeakoulussa opettamisen vuonna 2000. Hän toteaa, että kieltenopetuksen ydin on pysynyt aika samanlaisena.

‒ Digitalisaatio on tietenkin päivän sana, ja paljon on muuttunut esimerkiksi opetusmateriaalien suhteen. Kieltenopetuksessa kuitenkin suullinen kielitaito on niin keskeisessä roolissa, että itse opettaminen ei ole opettajanurani aikana mullistunut. Samoin kielten perusteet ovat aika lailla pysyviä, kieli muuttuu koko ajan, mutta ei niin nopeasti.

Sen sijaan Ruska huomaa merkittävää muutosta opiskelijoiden kielivarannossa.

‒ Se mitä kieliä opiskellaan ja osataan, on kaventunut, vaikka toisaalta Suomikin monikielistyy. Englanti on ykkönen niin työelämässä, vapaa-ajalla kuin tieteessäkin. Työelämässä kuitenkin peräänkuulutetaan monipuolista kielitaitoa.

Ruska toivoisikin, että yliopisto-opiskelijat ymmärtäisivät, että opiskeluaika on aivan ainutlaatuinen mahdollisuus syventää olemassa olevaa kielitaitoa ja oppia uusia kieliä.

‒ Kannattaa miettiä omia tavoitteitaan myös siitä näkökulmasta, että koskaan ei voi tietää, mitä ovia jää avautumatta sen takia, että ei ole sitä yhtä ässää hihassa. Esimerkiksi Saksaan kauppaa käyvien yritysten alkaa olla jo vaikeaa rekrytoida saksankielentaitoista henkilöstöä. Konsernikieli voi olla englanti, mutta käytännön arjessa tarvitaan muutakin kielitaitoa. Englannilla ei enää erotu kukaan.

Hanna Ruska työskentelee Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskuksessa saksan kielen ja liikeviestinnän lehtorina ja keskuksen varajohtajana.

Luotu 30.10.2018 | Muokattu 18.12.2018