Vuoden tieteentekijä on dosentti Ilari E. Sääksjärvi

11.09.2012

Tieteentekijöiden liitto on valinnut Vuoden tieteentekijäksi eläintieteen dosentti Ilari E. Sääksjärven Turun yliopistosta.

​Sääksjärvi, 36, on vuodesta 2010 työskennellyt Turun yliopiston eläinmuseon museonhoitajana ja esimiehenä.

Tieteentekijöiden liitto korostaa palkintoperusteluissaan, että Sääksjärvi on esimerkillinen tieteentekijä. Hänen työssään näkyvät hienosti kaikki yliopiston keskeiset tehtävät: tutkimus, opetus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Sääksjärvi on biologi, joka tutkimuksen teon ohessa kirjoittaa ja opettaa. Hänellä on lukuisia hallinnollisia tehtäviä sekä luottamustehtäviä. Hän toimii elokuun alusta Turun yliopiston biologian laitoksen varajohtajana. Vuodesta 2009 lähtien Sääksjärvi on ollut jäsenenä Suomen luonnontieteellisen keskusmuseon johtokunnassa.  Luonnon tutkija -lehden toimitusneuvostossa hän on ollut vuodesta 2007.

Sääksjärvellä on noin 150–200 lähiopetustuntia vuodessa, ja hän ohjaa lukuisia perustutkinto- ja jatko-opiskelijoita. Turun yliopiston biologian opiskelijat ovat valinneet hänet neljä kertaa Vuoden opettajaksi.

Tuottelias tutkija ja tieteen popularisoija

Ilari Sääksjärvi väitteli eläintieteestä Turun yliopistossa vuonna 2003. Väitöskirja käsitteli Perun Amazonian hyönteislajiston monimuotoisuutta. Nykyisinä tutkimuskohteina ovat loispistiäisten monimuotoisuus sekä trooppinen hyönteistiede.  Hänellä on noin 27 kansainvälistä tieteellistä artikkelia ja suuri joukko popularisoituja artikkeleita suomalaisissa lehdissä. Vuonna 2008 hän sai Risto Tuomikosken Biologisen taksonomian vuosipalkinnon.

Dosentti Sääksjärvi on kirjoittanut monia yleistajuisia tietokirjoja luonnon monimuotoisuudesta ja yhden lastenkirjan sademetsistä. Ansioistaan taitavana tieteen popularisoijana hän on saanut mm. Koneen Säätiön myöntämän Vuoden Tiedekynä -palkinnon vuonna 2011.

Sääksjärvi on ollut suosittu esiintyjä Turun yliopiston vuosittaisessa Lasten yliopisto -toiminnassa. Hän on ollut mukana myös Lasten yliopiston tiedeleireillä.

Valinta julkistettiin Nuorten tutkijoiden klubi -tapahtumassa tiistaina Oulussa.

TK

Luotu 11.09.2012 | Muokattu 26.11.2012