Vuonna 2017 kehitettiin toimintaa ja saatiin tunnustuksia tehdystä työstä

04.05.2018

Turun yliopiston vuosikertomus 2017 on julkaistu sähköisesti ja se sisältää edellisen vuoden keskeisimmät tunnusluvut ja tilastot yliopiston toiminnasta sekä koosteen vuoden tärkeimmistä tapahtumista.

​Edellisen vuoden aikana yliopisto jatkoi vuoteen 2020 ulottuvan strategiansa määrätietoista toteuttamista. Strategiansa mukaisesti yliopisto on vaikuttava tutkija, vastuullinen kouluttaja, yhteiskunnan hyvinvoinnin ja talouden vauhdittaja sekä hyvinvoiva yhteisö.

Vuonna 2017 Turun yliopistossa oli 19 722 opiskelijaa. Kevään yhteishaussa Turun yliopisto oli edelleen Suomen toiseksi suosituin yliopisto. Vuoden aikana ylemmän korkeakoulututkinnon suoritti 1 557 henkilöä ja tohtorin tutkinnon 170 henkilöä. Julkaisuja valmistui kaikkiaan 5 850 kappaletta.

Yliopiston kulut laskivat edelliseen vuoteen verrattuna yhdellä prosentilla ja tulot 0,1 prosentilla. Henkilötyövuosien määrä väheni 0,3 prosentilla. Vuonna 2017 päättynyt varainhankinakausi onnistui yli tavoitteiden ja yliopisto sai yhteensä yli 6,5 miljoonaa euroa lahjoituksia. Saatujen lahjoitusten johdosta valtio pääomittaa Turun yliopistoa yli 7,5 miljoonalla eurolla.

Yliopisto on jatkanut tutkimuksen vahvistamista valitsemillaan temaattisilla painoaloilla. Vuoden aikana Turun yliopisto paransi tutkimusedellytyksiä muun muassa kohdentamalla merkittävän sisäisen rahoituksen ajanmukaisten tutkimuslaitteistojen hankintaan. Avoimen tieteen saralla alettiin valmistella tutkimusprosessin avoimuuden politiikkaa.

Turun yliopisto sai toukokuussa 2017 sosiaali- ja terveysministeriön, Sitran ja Työsuojelurahaston kilpailussa työelämäpalkinnon yhtenä yhdeksästä palkitusta organisaatiosta. Palkintoa tavoitteli kaikkiaan 99 hakijaa, ja Turun yliopisto pärjäsi kilpailussa strategiaansa vahvasti linkittyvällä teemalla ”Hyvinvoivasta yliopistoyhteisöstä hyvinvointia yhteiskuntaan”.

Kesäkuussa yliopisto sai Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen uusinta-auditoinnissa laatuleiman, joka on voimassa kuusi vuotta. Auditointiryhmä totesi yliopiston kehittäneen laatujärjestelmäänsä systemaattisesti aiemman auditoinnin palautteen pohjalta.

Yksi vuoden mittaan puhuttaneista teemoista oli tarve tekniikan koulutuksen lisäämiselle, jotta yliopisto pystyisi parhaansa mukaan vastaamaan Varsinais-Suomen positiiviseen rakennemuutokseen. Tekniikan koulutusta tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa alettiin toteuttaa tekniikan alan yliopistojen muodostaman FITech-verkoston kautta.

>> Lue vuosikertomus 2017 verkossa

MW