Vuosijuhlassa korostettiin yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta

03.03.2014

Turun yliopiston 94. vuosijuhlaa vietettiin Kalevalan päivänä 28.2. yliopiston päärakennuksessa.

​Vuosijuhlapuheessaan rehtori Kalervo Väänänen totesi, että tulevaisuuden yhteiskunta rakentuu uuden tiedon ja siitä versovan taidon, luovuuden ja vastuullisuuden varaan.

– Yhteiskunta joutuu uudistuu lähivuosina nopeasti. Uusiutuminen koskee tuotannon rakenteita ja julkisia yhteiskunnan tehtäviä sekä sekä julkisen että yksityisen päätöksenteon mekanismeja, vastuullisuutta ja moraalia, Väänänen sanoi ja jatkoi:

– Kaikkeen tähän on monialaisella yliopistolla mahdollisuus vaikuttaa. Ja mielestäni sen tulee niihin vaikuttaa, aikaisempaa vielä voimakkaammin.

Väänänen kiitti yliopistolaisia, sekä henkilöstöä että opiskelijoita viime vuoden työstä. Vuonna 2013 yliopistossa parannettiin sekä koulutuksen että tutkimuksen suoritteita. Väänäsen mukaan tärkein kehityskohde yliopistossa on tutkimuksen laadun parantaminen entisestään.

– Meidän tulee nyt kääntää kaikki kivet, jotta voimme parantaa tutkimuksen tekemisen edellytyksiä laajassa mitassa ja useilla aloilla.  Tutkimuksen edellytysten parantamista ei kuitenkaan tehdä koulutuksen laadun kustannuksella.

Juhlapuheen piti yliopiston hallituksen puheenjohtaja, Raisio Oyj:n toimitusjohtaja Matti Rihko. Hänen mukaansa suomalainen yhteiskunta tarvitsee yliopistoja enemmän kuin ehkä koskaan aiemmin.

– Nyt ei ole oikea hetki leikata yliopistojen rahoitusta vaan panostaa tieteeseen yhä enemmän.

Rihkon mukaan yliopistojen tärkeimmän kehityskohteen pitäisi nyt olla innovaatioiden kaupallistaminen. Patentteja pitäisi pystyä myymään globaaleilla markkinoilla.

– Innovaatiotoiminnan kautta yliopistot voivat vaikuttaa suoraan Suomen kansantalouteen. Tähän vaaditaan uskoa ja innostusta, Rihko totesi.

Vuosijuhlassa luovutettiin Vuoden alumnin tunnustus Forendo Pharman toimitusjohtaja Risto Lammintaustalle. Dosentti, lääketieteen tohtori Lammintausta on tehnyt tiivistä yhteistyötä yliopiston tutkijoiden kanssa sekä kehittäessään kansainvälisestikin ainutlaatuisia hormonihoitoja että tukiessaan yliopistoa koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisessä.

Myös Lammintausta korosti innovaatiotoiminnan merkitystä.

– Turun yliopisto voisi käynnistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden projektin, jossa mietittäisiin aiempaa tarkemmin, millä tavalla innovaatiotoiminnassa menestymistä voitaisiin mitata.

Lammintausta korosti myös yliopiston kouluttamien osaajien yhteiskunnallista merkitystä sekä yliopiston alumneja toiminnan kehittämisen voimavarana.

Rehtori Väänänen ja Turun Suomalaisen yliopistoseuran hallituksen puheenjohtaja Satu Astala (kuv. kesk.) julkistivat vuosijuhlassa Phoenix Univertitatis Turkuensis -kunniamerkkien saajat. Oras Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Paasikivi sai kunniamerkin tunnustuksena toiminnastaan Yliopistosäätiön hallituksessa, Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö (kuv. vas.)  työstään Yliopistoseuran hyväksi.

Vuosijuhlan musiikista vastasi Turun yliopiston kuoro.

Turun Suomalainen Yliopistoseura perusti Kalevalan päivänä 1920 Turun Yliopiston. Varoja tähän koottiin kansalaiskeräyksellä, johon osallistui kaikkiaan 22 040 suomalaista

Teksti: Tuomas Koivula
Kuvat: Hanna Oksanen