Vuosikymmenten biomateriaalitutkimukseen perustuvat turkulaisyritykset kansainvälisen suurmenestyksen porteilla

30.10.2015

Jo 1960-luvulla aloitettu biomateriaalitutkimus on synnyttänyt Turkuun lukuisia biomateriaaliyrityksiä, joista erityisesti DelSiTech, Stick Tech ja Skulle Implants ovat vahvassa kansainvälisessä kasvussa.

Impanteissa käytettävä bioaktiivinen lasi tehostaa luun kasvua.

​Turun yliopiston biomateriaalien tutkimusta on pitkään leimannut tiivis yhteistyö yritysten kanssa. Erityisesti hammaslääketieteen laitos on tehnyt tuotekehitysyhteistyötä startup-yritysten kanssa lasikuitumuovien ja bioaktiivisen lasin implanttikehityksessä, mikä on mahdollistanut uudenlaiset hoitovaihtoehdot hammashoitoon ja luuta korjaavaan kirurgiaan.

Turussa keskitytään bioaktiivisiin ja lujitettuihin metallittomiin yhdistelmämateriaaleihin, joiden käyttöalueet lääketieteessä ja hammaslääketieteessä ovat hyvin laajat. Materiaalien välitön tarve maailmanlaajuisesti on suurta, ja Turun yliopiston pitkäaikaiseen tutkimukseen perustuvat turkulaisyritykset DelsiTech, StickTech ja Skulle Implants ovat ottamassa osansa jopa miljardien markkinoista.

Intensiivinen yhteistyö tuottaa innovaatioita ja alueellista hyvinvointia

Stick Tech Oy on nykyään japanilaisomistuksessa oleva high tech -yritys, joka valmistaa hammaslääketieteellisiä kuitulujitteita. Toimitusjohtaja Jyrki Kurokallio kertoo, että yli kymmenen vuotta kestänyt intensiivinen yhteistyö Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen tutkijoiden kanssa on synnyttänyt paitsi menestyksekkäästi kaupallistettuja innovaatioita sekä paljon kansainvälisesti arvostettua tieteellistä tutkimusta, myös alueellista hyvinvointia ja työtä tutkijoille.

Nyt yhtiö kertoo käynnistävänsä alkuvuodesta Turussa uuden tuotantolinjan uudentyyppisen kuitutuotteen valmistamiseksi.

Kuitumateriaalit antavat uusia mahdollisuuksia kustannustehokkaaseen hammashoitoon. Nämä luonnonrakenteita jäljittelevät materiaalit ovat uusi konsepti miljoonille hammaslääkäreille ympäri maailmaa.

Erityisesti hammaslääkäreiden käyttöön tulevat uudet materiaalit vaativat koulutusta. Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos ja Planmeca Oy ovat perustaneet koulutusvientiyrityksen tarjoamaan korkealaatuista täydennyskoulutusta hammasalan ammattilaisille kansainvälisesti. NIDE (Nordic Institute of Dental Education) tarjoaa esimerkiksi Stick Techille lisävoimaa uuden tuotteen koulutukselle.

‒ On selvää, että koulutusvientiyhtiön rooli on jo lähitulevaisuudessa tärkeä, arvioi biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu hammaslääketieteen laitokselta.

Kasvavaa bisnesaluetta on rakennettu pitkäjänteisesti

Professori Vallittu iloitsee tutkimukseen perustuvien yritysten menestyksestä, jonka vahvaan kasvuun hän luottaa.

‒ Tuotteet perustuvat pitkäaikaiseen perustutkimukseen ja tuotekehitykseen yritysten kanssa. Alalla on Turussa tehty raskas pohjatyö, joka on nyt puhkeamassa kauniiseen kukkaan. Muualla Suomessa vaikuttaa siltä, että menestys tulee nyt kuin puskasta, mutta olemme rakentaneet uutta kasvavaa bisnesaluetta tasaisesti. Jatkossa uuden tuotteen polku markkinoille ei ole enää niin pitkä.

Turkulaisten biomateriaaliyritysten näkymiä esiteltiin osana Turun biomateriaalipäiviä, jotka järjestettiin 28.‒29.10. Tilaisuudessa kuultiin myös DelSiTechin ja Skulle Implantsin tilanteesta.

DelSiTech on turkulainen biomateriaali- ja lääkealan kasvuyritys, joka kehittää ja kaupallistaa yhtiön patenttisuojattua lääkeannosteluteknologiaa, joka vapauttaa kontrolloidusti lääkettä elimistöön. Yritys kertoi julkistavansa ensi viikolla uuden lääketuotteen, joka uudistaa B-hepatiitin hoitoa maailmanlaajuisesti. Yrityksen toimitusjohtaja Lasse Leinon mukaan tuotteen lisensoiminen ja kaupallistaminen johtaa parhaimmillaan jopa miljardikauppaan. Yritys on suomalaisomistuksessa ja aikoo pysyä Turussa.

Lujuutta antavan lasikuitumuovin ja luun kasvua tehostavan bioaktiivisen lasin yhdistäviä kalloimplantteja valmistava Skulle Implants aloitti tuotteiden valmistamisen ja markkinoinnin vuosi sitten. Nyt Skulle Implants toimittaa uuden implantin asiakkaille lähes päivittäin. Markkinat ovat miljardiluokkaa, ja yritys on vahvassa kasvussa erityisesti Euroopassa.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Hanna Oksanen