WiderScreen-julkaisun erikoisnumeron teemana Inhokki

12.10.2018

Mediakulttuuri on tulvillaan niin viihteellisiä kuin vakavia mediasisältöjä, joiden tarkoituksena on provosoida ja synnyttää inhon tunteita. WiderScreen 3/2018 sukeltaa mediamaailman hätkähdyttävyyden alkulähteille. Erikoisnumero esittelee median provokatiivista luonnetta monipuolisesti, unohtamatta inhottavuuden teemaa.

​Artikkeleissa käsitellään sosiaalisen median kohuja viestinnällisenä muotona, vanhemmuuteen ja mediateknologiaan liitettyjä kulttuurisia puhetapoja sekä negatiivisten kommenttien merkitystä blogien näkökulmasta.

Numero valottaa myös eläimen ja ihmisen erojen problematiikkaa itseilmaisun näkökulmasta sekä kauhuelokuvan hirviöitä ja niiden välistä romantisoitua fanitoimintaa. Lisäksi erikoisjulkaisussa luodaan katsaus nukkepelkoon ja aikuisten epämiellyttäviin leluhahmoihin.

– Toimituskunnan puolesta toivotamme pimenevän ja ankean syksyn varjossa antoisia ja sopivan provosoivia lukuhetkiä WiderScreenin vuoden 2018 viimeisen numeron parissa! Haluamme kiittää kaikkia kirjoittajia ja artikkelien vertaisarvioitsijoita ahkeruudesta, erikoisnumeron toimittamisesta vastanneet Turun yliopiston yliopistonlehtori Petri Saarikoski ja Tampereen teknillisen yliopiston tutkijatohtori Pauliina Tuomi kirjoittavat julkaisun johdannossa.

WiderScreen on vertaisarvioitu, kaksikielinen ja avoin tiedejulkaisu, jota on julkaistu vuodesta 1998 asti. Toimituskunnan jäsenet, kirjoittajat ja arvioitsijat edustavat erityisesti digitaalisen kulttuurin, elokuva- ja mediatutkimuksen, historiantutkimuksen, viestintätutkimuksen sekä visuaalisen kulttuurin oppialoja. Julkaisun toimittamista koordinoi Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine.

Lue WiderScreen 3/2018: Inhokki – The Dislikey

HK

Alkuperäiset kuvat: Babadook: tattoodo.com, Pennywise: Katriina Heljakka, Naruto-makaki: David Slater / Naruto
Kuvan muokannut Melissa Virtanen.

Luotu 12.10.2018 | Muokattu 12.10.2018