Yhdysvaltain suurlähettiläälle esiteltiin Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimusta

10.09.2015

Uusi Yhdysvaltain suurlähettiläs Charles C. Adams, Jr. tutustui Turun yliopistoon 9. syyskuuta ensimmäisellä Helsingin ulkopuolelle suuntautuneella vierailullaan.

​Suurlähettiläs Adams oli vierailullaan kiinnostunut suomalaisesta korkeakoulujärjestelmästä ja tutkimuksen vahvuusaloista.

– Aina löytyy tapoja tehdä asioita entistä paremmin, ja ihmisten eri puolilla maailmaa tulisi oppia toisiltaan. Suomessa tehdään monia asioita paremmin kuin muualla, ja esimerkiksi erinomainen koulutusjärjestelmänne on asia, joka voi toimia muille mallina, Adams totesi.

Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksen johtaja Benita Heiskanen esitteli uudelle Yhdysvaltain suurlähettiläälle keskuksen tutkimusta ja aktiivista kansainvälistä verkostoa.

John Morton -keskuksen tutkimus keskittyy ajankohtaisiin Pohjois-Amerikkaan liittyviin kysymyksiin. Keskuksen uusimmissa hankkeissa seurataan muun muassa ensi kevään Yhdysvaltain presidentinvaaleja sekä lähentyneitä Kuuban ja Yhdysvaltojen suhteita.

– Tutkimme Pohjois-Amerikkaan liittyviä ilmiöitä monitieteisesti, transnationaalisesta näkökulmasta. Tavoitteemme on vahvistaa Pohjois-Amerikan tutkimuksen asiantuntemusta Suomessa, mutta myös murtaa kansallisuuksiin liittyviä stereotypioita, joita populaarikulttuuri ja media luovat ja vahvistavat, Heiskanen kertoi.

Vierailullaan Adams keskusteli yliopiston johdon kanssa myös tiedediplomatian ja arktisen yhteistyön kasvavasta merkityksestä. Aihe on ajankohtainen, sillä Suomi saa kansainvälisen Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden vuonna 2017.

Lopuksi Adams lupasi pian palata Turun yliopistoon luennoimaan opiskelijoille omasta asiantuntemusalastaan kansainvälisestä sovittelusta.

Kuva: Hanna Oksanen
Teksti: Liisa Reunanen