​Yhteistyöhanke tukee Vietnamin kehittymistä tietoyhteiskunnaksi

16.12.2013

BID-keskus on mukana kehittämässä ICT-alan koulutusta Vietnamissa, jonka tavoitteena on kehittyä tietoyhteiskunnaksi vuoteen 2020 mennessä. Turun yliopistossa on käynnissä yhteensä neljä ulkoministeriön tukemaa korkeakoulujen kehitysyhteistyöhanketta, joissa viedään suomalaista osaamista kehitysmaiden korkeakouluihin.

Turun yliopiston Innovaatiot ja yrityskehitys (BID) -keskuksessa on käynnissä kehitysyhteistyöhanke, jonka tavoitteena on tukea Vietnamin kehittymistavoitteita parantamalla korkea-asteen ICT-alan koulutuksen relevanssia ja opiskelijoiden työllistymistä.

‒ Kuten kehitysyhteistyössä yleensä, projektissa keskitytään kohdeorganisaation tarpeisiin, kertoo projektipäällikkö Kirsi Peura BIDistä.

Yhteistyöprojektin partneriyliopistot ovat Hanoi University of Science and Technology ja University of Danang. Projektissa luodaan vietnamilaisiin yliopistoihin opintojakso, joka lisää opiskelijoiden valmiuksia kehittää ICT-alaan liittyvää liiketoimintaa ja ryhtyä yrittäjäksi. BID järjestää Vietnamissa koulutusta myös opettajille. Lisäksi turkulaiset arvioivat Hanoin yliopiston yhden ICT-alan koulutusohjelman laadun.

Yksi yhteistyöprojektin tavoitteista on edistää ICT-alan innovaatiotoimintaa Vietnamissa ja parantaa yliopistojen yhteyksiä liike-elämään. Partneriyliopistojen edustajat vierailivat joulukuussa Turun yliopistossa tutustumassa suomalaiseen innovaatiojärjestelmään.

Hanoi University of Science and Technologyn varadekaani Pham Huy Hoang kertoo, että erityisesti suomalaisten tapaan tehdä yritysyhteistyötä oli hedelmällistä tutustua.  Myös rahoitusmallit ja Turun yliopiston sisäiset innovaatio- ja yrityskehitystoimintaa edistävät palvelut kiinnostivat vierailijoita.

‒ Olemme kiinnostuneet hyvistä käytännöistä. Niiden siirtämisessä on tietenkin huomioitava institutionaaliset ja kulttuuriset erot: meidän pitää sovittaa käytännöt omaan maahamme, Pham Huy Hoang sanoo.

TY:ssä käynnissä neljä korkeakoulujen kehitysyhteistyöhanketta

Turun yliopistossa on käynnissä yhteensä neljä ulkoministeriön HEI ICI -ohjelman rahoittamaa kehitysyhteistyöhanketta, joissa viedään suomalaista yliopisto-osaamista kehitysmaiden korkeakouluihin. Hankkeissa kehitetään yliopistoja Perussa, Tansaniassa ja Kaakkois-Aasian maissa.

BIDin Vietnamin IT-alan kehittämishankkeen lisäksi käynnissä on maantieteen ja geologian laitoksen hanke, jossa viedään paikkatieto-osaamista Tansaniaan, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen hanke Perussa, joka keskittyy yritysyhteistyön kehittämiseen elintarvikealalla sekä Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen SUCCEED-hanke, joka keskittyy ilmastonmuutos- ja energiakysymyksiin Kaakkois-Aasiassa.

Taru Suhonen

Luotu 16.12.2013 | Muokattu 09.07.2021