Yli sata meriteollisuuden asiantuntijaa pohtimassa alan kansainvälisiä mahdollisuuksia kauppakorkeakoululla 29.8.

23.08.2013

Turun kauppakorkeakoululla järjestetään 29.8. teollisuuden ja tutkijoiden yhteistyöseminaari, jossa tarkastellaan meriteollisuuden tulevaisuutta ja alan menestystarinoita, jotka ovat viime aikoina jääneet haasteiden varjoon.

Suomalainen meriteollisuus on viime vuosina ollut otsikoissa pääosin telakkateollisuuden kohtaamien haasteiden takia. Kauppakorkeakoulun tutkijoiden mukaan pienemmälle huomiolle ovat samaan aikaan jääneet muun muassa kansainvälisillä markkinoilla merkittävästi kasvaneet meriteollisuuden pk-yritykset.

‒ Suomalaisyritykset ovat menestyneet kansainvälisillä markkinoilla viime aikoina hyvin muun muassa suunnittelussa, risteilyalusten muutos- ja uusimisprojekteissa sekä laivateknisten järjestelmien tuottamisessa. Kansainvälinen kasvu on suomalaisen meriteollisuuden tulevaisuudelle elintärkeää, muistuttaa pitkään meriteollisuutta tutkinut kehityspäällikkö Antti Saurama kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalveluista.

Turun kauppakorkeakoululla (OP-Pohjola-sali, Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku) 29.8. kello 12.00‒16.15 järjestettävässä seminaarissa tarkastellaan suomalaisen meriteollisuuden mahdollisuuksia erityisesti pk-yritysten kansainvälistymisen näkökulmasta. Tilaisuudessa kuullaan tutkijoiden asiantuntijapuheenvuoroja ja meriteollisuusyritysten menestystarinoita.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleet tilaisuuteen.

Seminaarissa yritystensä kansainvälistymistarinoita esittelevät Steerprop Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Savikurki, Deltamarin Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurilehto ja I.S. Mäkinen Oy:n Business Development Manager Aleksi Heinonen. Tilaisuuden paneelikeskustelussa näkemyksiään suomalaisen meriteollisuuden tulevaisuudesta valottavat Pemamek Oy:n toimitusjohtaja Pekka Heikonen, Oy FCR Finland Ltd:n toimitusjohtaja Hannu Luoto, kansainvälisen liiketoiminnan professori Niina Nummela kauppakorkeakoulusta, Senior Advisor Harri Soininen VTT:ltä ja Evac Oy:n toimitusjohtaja Mika Karjalainen. Paneelin puheenjohtajana toimii Fimecc Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Kokemusten ja käytäntöjen jakaminen tärkeää

Seminaariin osallistuu toista sataa meriteollisuussektorin yritysjohtajaa ja muuta alan asiantuntijaa.

‒ Suuri osallistujamäärä on selkeä signaali siitä, että suomalaisen meriteollisuuden kansainvälistyminen on erittäin ajankohtaista. Kiinnostavia ovat esimerkiksi rahoitukseen, kansainvälisiin arvoketjuihin ja verkostoihin sekä bisneskulttuuriin liittyvät kysymykset.

Järjestäjien tavoite on saattaa teollisuus ja yliopistot yhä tiiviimpään vuoropuheluun.

‒ Kansainvälistymisessä kokemusten ja käytäntöjen vaihtaminen on tärkeää: sitä tutkitaan yleisenä yritysmaailman ilmiönä paljon, mutta siihen sisältyy myös paljon sektorikohtaisia erityiskysymyksiä, Saurama sanoo.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Turun yliopiston kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut, VTT ja Fimecc Oy. Seminaariohjelma kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta: http://centreforcollaborativeresearch.blogspot.fi/2013/07/suomalaisen-meriteollisuuden_5.html
Luotu 23.08.2013 | Muokattu 06.07.2021