Yliopisto avasi monipuolisen kuvakokoelman historiansa viideltä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä

14.09.2017

Turun yliopisto on julkaissut uuden mediapankin, jonka aineistoa kartutetaan jatkuvasti. Mediapankista löytyy historiallisia arkistokuvia, tutkimusaineistoja sekä kuvituskuvia. Osa sisällöstä on vapaasti selattavissa, osa puolestaan kirjautumisen takana tutkimus- ja opetustarkoituksiin.

Yliopiston Phoenix-päärakennus kuvattuna kesällä 1922

​Yliopiston arkisto on vienyt mediapankkiin noin 6 000 valokuvaa. Näistä kirjautumattomalle käyttäjälle selattavissa on noin 1 300. Kuvia löytyy 1920-luvulta 1960-luvulle. Ne kertovat yliopiston opetuksesta ja tutkimuksesta, akateemisista juhlista, henkilöistä, rakennuksista, esineistöstä ja kampusalueesta. Kuvat ovat selattavissa osoitteessa https://mediabank.utu.fi

– Kaikkiaan kuvia on laajasti niin yliopiston arjesta kuin juhlastakin. Kiinnostusta herättävät varmasti esimerkiksi kuvat vanhasta, jo puretusta yliopiston Phoenix-päärakennuksesta tai ensimmäisestä promootiosta vuodelta 1927, asiakirjahallintopäällikkö Hanna Knuuti kertoo.

Kuka vain voi selata yleiseen mediapankkiin vietyjä kuvia ja käyttää niitä mediapankissa kerrottujen käyttöehtojen mukaan.

– Kaikki mediapankissa olevat arkistokuvat on tarkoitettu tutkimus- ja opetuskäyttöön, kuten julkaisujen kuvitukseen tai opetusmateriaaliksi. Niitä voi hyödyntää myös viestittäessä yliopistomme toiminnasta, Knuuti sanoo.

Yliopiston viestintä tulee jakamaan mediapankin kautta kampus- ja henkilökuvia medialle ja muille yhteistyökumppaneille. Yliopiston tutkijoiden käyttöön samalle alustalle viedään lisäksi historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen arkiston (HKT-arkisto) valokuvia, tekstejä ja ääninauhoja.

>> Turun yliopiston mediapankki

Teksti: Jussi Matikainen