Yliopisto ensimmäistä kertaa mukana Yrityskylässä

30.10.2013

Varsinais-Suomen Yrityskylässä on täysi tohina käynnissä. Kiireisiä virkamiehiä ja työntekijöitä kulkee yrityksestä toiseen. Lääkäriasemalla on vipinää.

​Yrityskylän Turun yliopistossa työskentelevät Puolalan koulun kuudesluokkalaiset Tilda Lehtimäki (kuvassa vas.), Annika Nieminen (toinen vas.), Veera Nazimova (toinen oik.) ja Nikita Volgin.

Varsinais-Suomen Yrityskylän avauspäivänä 29.10. töihin on tullut 70 kuudesluokkalaista Puolalan ja Topeliuksen kouluista. Heistä neljä työskentelee Turun yliopistossa.

– Tutkijan työ on kivaa. Olen käynyt jo tekemässä Raision tilaamaa haastattelututkimusta Elovena-tuotteiden markkinoinnista ja yritysten mielipiteistä. Iltapäivällä on observointi- eli havainnointitutkimus jonkin yrityksen toiminnasta, Yrityskylän Turun yliopiston tutkija Veera Nazimova kertoo.

Rehtori Nikita Volgin vastaa yliopiston raha-asioista, henkilöstöhallinnosta ja palkanmaksusta.

Yliopiston henkilökuntaan kuuluvat myös koulutuspäällikkö Annika Nieminen sekä tiedottaja Tilda Lehtimäki.

– Työ yliopistossa on kivaa, vaikka tiedotteen laatiminen oli vähän vaikeaa. Aamupäivällä annoin haastattelun Mediatalolle ja kävin koulutuksessa. Työhöni kuuluu myös yliopiston mainostamista, Lehtimäki kertoo työpäivästään.

Yliopiston monipuolinen toiminta esille yrityskylässä

Taloudellisen tiedotustoimiston koordinoimaa Yrityskylätoimintaa on aiemmin ollut muun muassa Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja pääkaupunkiseudulla, joissa mukana on ollut pääaisassa yrityksiä. Turun yliopisto on ensimmäinen yliopisto, joka on lähtenyt mukaan toimintaan.

– Mietimme tarkkaan, onko Yrityskylä sopiva paikka yliopistolle. Yrityskylähän on koululaisille tarkoitettu tilaisuus, jossa opetetaan ammattien luonnetta, joten päätimme lähteä mukaan, kertoo Turun yliopiston vararehtori Tapio Reponen.

– Odotamme Yrityskylän antavan koululaisille käsityksen siitä, miten yliopisto toimii työelämän kentällä ja että opetuksen ja tutkimuksen lisäksi täällä tehdään paljon muunkinlaista työtä esimerkiksi yritysyhteistyötä.

Avauspäivän tohinan ja työntouhun perusteella odotusten voi uskoa täyttyvät.

Yrityskylä on konkreettista oppimista

Yrityskylässä oppilaat työskentelevät omassa ammatissaan, saavat palkkaa ja toimivat kansalaisina ja kuluttajina pienoiskaupungissa. Opettajat ovat valinneet oppilaat työtehtäviin hakemusten ja haastattelujen perusteella.

– Ennen työpäivää oppilaille on kymmenen oppitunnin perehdytys oman opettajan johdolla. Yrityskylässä oppiminen on konkreettista. Oppilaat oppivat, mitä raha on, mistä sitä tulee ja mihin sitä kuluu, kun palkasta menee veroja ja laskut on maksettava, sanoo Topeliuksen koulun opettaja Roope Kivimaa.

Kolmen vuoden aikana Varsinais-Suomen Yrityskylässä Eerikinkadun Palatsissa talous-, työelämä- ja yrittäjyystaitoja pääsee harjoittelemaan 15 000 varsinaissuomalaista kuudesluokkalaista.

– Keväällä meillä on ruotsinkieliset päivät, myös ulkosaaristosta tulee yksi oppilas opettajansa kanssa, kertoo Yrityskylän Varsinais-Suomen aluekoordinaattori Jenni Syrjälä.

>> Yrityskylä

Teksti: Viliina Tolvanen