Yliopisto hankkii Saaristomeren tutkimuslaitoksen kiinteistön Seilin saarella

21.12.2015

Suomen yliopistokiinteistöt SYK ja Turun yliopisto ovat tehneet kaupat Saaristomeren tutkimuslaitoksen rakennuksista ja maapohjasta Seilin saarella.

​SYK ja Turun yliopisto ovat tehneet kaupat Saaristomeren tutkimuslaitoksen kiinteistöstä. Omistajaa vaihtaa viitisenkymmentä rakennusta, jotka sijaitsevat lähes kahdenkymmenen hehtaarin kokoisella alueella. Turun yliopisto on viime vuodet ollut Suomen Yliopistokiinteistöt SYK Oy:n vuokralaisena Seilin saarella.

Tutkimuslaitoksen toiminnassa korostuu monitieteisyys: ympäristöntutkimuksen lisäksi Seilistä käsin on monipuolisesti tutkittu saaristoa muun muassa yhteiskunnallisesta, historiallisesta ja kulttuurintutkimuksen näkökulmista.

– Hankinnan tavoitteena on luoda pohja tutkimuslaitoksen pitkäjänteiselle kehittämiselle. Seilin saarella toteutuva tutkimus ja yhteistyö ovat yliopistolle tärkeitä. Tulemme lähivuosina painottamaan entisestään sekä tieteidenvälistä että mereen liittyvää tutkimusta, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Väänänen korostaa myös Seilin saaren arvoa kulttuuriympäristönä, jota yliopisto aikoo edelleen vaalia ja myös kehittää.

Seilin asutushistoria ulottuu 1500-luvulle saakka, ja saarella on monivaiheisen historian aikana toiminut muun muassa lepraparantola ja mielisairaala. Saaristomeren tutkimuslaitoksen kenttäasema on toiminut Seilissä ympärivuotisesti vuodesta 1964, jolloin valtio luovutti hospitaalin rakennukset ja lähialueet Turun yliopistolle. Yliopisto ja sen kiinteistöt siirtyivät valtion hallintaan vuonna 1974. Suomen yliopistokiinteistöt Oy on omistanut Seilin tutkimusaseman rakennukset ja maapohjan vuodesta 2009.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Hanna Oksanen