Yliopisto järjesti lukiolaisille infotilaisuuden opiskelijavalinnan uudistuksesta

22.05.2018

Turun yliopiston tiedekunnat järjestivät yhdessä opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön kanssa opiskelijavalinnan uudistusta käsittelevän infotilaisuuden maanantaina 21.5. alakampuksen Publicum-rakennuksessa. Tilaisuudessa kerrottiin todistusvalinnan pääperiaatteista ala- ja hakukohdekohtaisesti.

​Korkeakoulujen opiskelijavalinnat uudistuvat niin, että vuonna 2020 enemmistö uusista opiskelijoista valitaan todistusten perusteella. Yliopistojen todistusvalintapaikat täytetään pääsääntöisesti ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella.

Turun yliopisto järjesti maanantaina 21.5. uudistusta käsittelevän infotilaisuuden, johon saapui lukiolaisia, vanhempia ja alueen koulujen opinto-ohjaajia. Opiskelijavalinta ja hakijapalvelut -yksikön osastopäällikkö Mari Kähkönen kertoi, että yksikölle on tullut pyyntöjä tällaisen tapahtuman järjestämisestä jo viime vuodesta lähtien.

– Vuoden 2020 todistusvalintauudistus on puhuttanut paljon ja lukioiden opot pyysivät meiltä hakijapalveluilta infotilaisuutta jo viime vuoden puolella. Tuolloin meillä ei ollut vielä päätöksiä tiedotettavaksi, joten lupasimme järjestää tilaisuuden heti, kun kerrottavaa on. Asia selvästi kiinnostaa niin opoja, lukiolaisia kuin lukiolaisten vanhempiakin, Kähkönen sanoi.

Tilaisuudessa kerrottiin Turun yliopiston vuoden 2020 todistusvalinnan pääperiaatteista ala- ja hakukohdekohtaisesti. Puheenaiheiksi nousivat muun muassa se, kuinka suuri osuus aloituspaikoista täytetään todistusvalinnalla, sekä mitkä ylioppilastutkinnon kokeet pisteytetään ja miten ne pisteytetään.

Korkeakoulut ovat sopineet opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa opiskelijavalintojen uudistamisesta tavoitteena vähentää tarpeettomia välivuosia ja aikaistaa korkeakouluopintojen aloitusta. Korkeakoulujen yhteishaku toteutetaan valtakunnallisessa opintopolku.fi-järjestelmässä, jonka kautta hakija voi hakea kaikkiaan kuuteen eri hakukohteeseen yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.

HK

Luotu 22.05.2018 | Muokattu 22.05.2018