Yliopisto solmi viisi Intia-yhteistyösopimusta

16.10.2014

Sopimukset tukevat yhteisiä tutkimus-, kehittämis- ja koulutushankkeita ja edesauttavat tutkija-, opettaja-, henkilökunta- sekä opiskelijavaihtoa.

​Turun yliopisto, Labsystems Diagnostics Oy, Design Innova, Kaivogen Oy ja Translational Health Sciene and Technolgoy Insitute (THSTI) solmivat professori Kim Pettersonin valmisteleman yhteistyösopimuksen. Diagnostiikan alaan kuului myös Trivitron Healthcare Ltd Indian ja Turun yliopiston solmima sopimus.

​Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen allekirjoitti 15.10. valtioneuvoston juhlahuoneistossa viisi sopimusta intialaisten tutkimus- ja koulutustahojen kanssa.

Sopimukset laajentavat Turun yliopiston yhteistyötä Indira Gandhi National Tribal Universityn, Indian Institute of Science Education and Research Bhopalin ja Indian Institute of Science Education and Research Thiruvananthapuramin kanssa.

Intian tiede- ja teknologiaministeriön bioteknologian osasto ja Turun yliopisto ovat jo aiemmin perustaneet yhdessä IndoFinnish Diagnostic Research Center -tutkimuskeskuksen, jolla on lääketieteelliseen diagnostiikkaan keskittyvää tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä Turussa että Delhissä. Nyt laaditut sopimukset laajentavat yhteistyötä muillekin aloille.

Lisäksi Turun yliopisto on mukana kansallisessa yhteistyöhankkeessa. Tilaisuudessa allekirjoitettiin kahdentoista suomalaisyliopiston ja kuudentoista intialaisyliopiston muodostamien konsortioiden välinen yhteistyösopimus.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Irinja Paakkanen