Yliopisto tiivistää yhteistyötään Intiassa

26.05.2014

Turun yliopisto tähyää Intiaan. Yliopisto solmi keväällä sopimuksen yhteistyön aloittamisesta intialaisen Sardar Patel -yliopiston kanssa.

​Toukokuussa Intian pääministeriksi valittu Narendra Modi ja rehtori Kalervo Väänänen tapasivat alkuvuonna Intian Gandhinagarissa.

​Intiassa panostetaan vahvasti yliopistojärjestelmän kehittämiseen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana uusia yliopistoja on perustettu runsaasti.

– Suomalaisyliopistojen on viisasta tiivistää yhteistyötään Intiaan. Aivan lähitulevaisuudessa joka neljäs opiskeluikäinen ihminen maailmassa on intialainen, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Väänäsen mukaan kokemukset yhteistyöstä intialaisten tutkimusinstituutioiden kanssa, esimerkiksi diagnostiikan alueella, ovat erittäin positiivisia.

– Tutkimme nyt mahdollisuuksia laventaa yhteistyötä muun muassa koulutusviennin alueelle.

Väänänen allekirjoitti yhteistyösopimuksen Sardar Patel -yliopiston kanssa luentomatkallaan Gandhinagarissa, Gujaratin pääkaupungissa vuoden alussa. Sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa oli läsnä muun muassa Gujaratin osavaltion pääministeri Narendra Modi, joka valittiin Intian pääministeriksi toukokuussa.

Sardar Patel sijaitsee Vallabh Vidyanagarin kaupungissa, 60 miljoonan asukkaan Gujaratin osavaltiossa Intian länsirannikolla. Yhteistyötä aletaan kehittää yliopistojen välillä koulutuksen ja tutkimuksen alueilla. Vuonna 1955 perustetussa Sardar Patelissa on noin 45 000 opiskelijaa.

Väänänen puhui suomalaisesta korkeakoulujärjestelmästä National Education Summit -tapahtumassa, jossa oli tuhat osallistujaa eri puolilta Intiaa.

Tuomas Koivula

Luotu 26.05.2014 | Muokattu 08.10.2015