Yliopistokollegio valitsi professori Kari Lukan puheenjohtajakseen

26.01.2018

Toimikaudelle 1.1.2018‒31.12.2021 valittu kollegio järjestäytyi 26.1.2018. Kokouksessa kollegio valitsi keskuudestaan yksimielisesti puheenjohtajakseen professori Kari Lukan, ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi opiskelija Inari Harjuniemen ja toiseksi varapuheenjohtajaksi yliopistonlehtori Ari Lehtosen.

​Yliopistokollegioon kuuluu 30 jäsentä, joilla on henkilökohtaiset varajäsenet. Jäsenistä kymmenen edustaa yliopiston professoreita, kymmenen muuta opetus- ja tutkimushenkilöstöä sekä muuta henkilöstöä ja kymmenen opiskelijoita.

Nykyisen yliopistokollegion toimikausi on 1.1.2018‒31.12.2021, opiskelijajäsenten toimikausi on kaksi vuotta.

Yliopistokollegion tehtävänä on muun muassa päättää yliopiston hallituksen jäsenmäärästä ja toimikauden pituudesta sekä jäsenten palkkiosta. Yliopistokollegio valitsee yliopiston ulkopuoliset jäsenet hallitukseen. Lisäksi se muun muassa vahvistaa yliopiston tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen sekä päättää vastuuvapauden myöntämisestä hallituksen jäsenille ja rehtorille. Kollegio kokoontuu tarpeen mukaan keskustelemaan merkittävistä koko yliopistoa koskevista asioista.

‒ Olen hyvin iloinen saamastani yksimielisestä kannatuksesta yliopistokollegion kaikilta ryhmiltä. Teen parhaani toimiakseni minulle suodun luottamuksen arvoisesti. Kollegio tulee jatkamaan toimintaansa yliopistoyhteisön äänenä ja riippumattomana toimijana Turun yliopiston ylimmän johdon osana, sanoo puheenjohtaja Kari Lukka.

>> Yliopistokollegion jäsenet

TS