Yliopistokollegion puheenjohtajaksi professori Juha Peltonen

17.01.2022

Toimikaudelle 1.1.2022-31.12.2025 valittu yliopistokollegio kokoontui ensimmäistä kertaa 14.1.2022. Kyseessä oli kollegion järjestäytymiskokous, jossa kollegion jäsenet valitsivat keskuudestaan yksimielisesti puheenjohtajakseen professori Juha Peltosen.

Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin osastopäällikkö Minna Vuorio-Lehti ja toiseksi varapuheenjohtajaksi opiskelija Paula Pättikangas

Yliopistokollegio on ainoa yliopistoyhteisön kaikkia osapuolia perinteisellä kolmikannalla edustava elin. Yliopistokollegiossa on 30 jäsentä, joilla kullakin on henkilökohtainen varajäsen. Jäsenistä kymmenen edustaa yliopiston professoreita, kymmenen muuta opetus- ja tutkimushenkilöstöä sekä muuta henkilöstöä ja kymmenen opiskelijoita. Yliopistokollegion toimikausi on neljä vuotta, kuitenkin siten, että yliopistokollegion opiskelijajäsenten toimikausi on kaksi vuotta.

Kollegion puheenjohtajaksi valittu professori Juha Peltonen sanoo, että hän arvostaa suuresti saamaansa yksimielistä kannatusta yliopistokollegion kaikilta ryhmiltä.

– Toimin puheenjohtajan tehtävässä parhaani mukaan toteuttaakseni kollegiolle määriteltyjä tehtäviä. Yliopistokollegio edustaa yliopistoyhteisön ääntä ja toimii jatkossakin riippumattomasti Turun yliopiston ylimmän johdon osana, Peltonen toteaa.

Yliopistokollegion tehtävänä on muun muassa päättää yliopiston hallituksen jäsenmäärästä ja toimikauden pituudesta sekä jäsenten palkkiosta. Yliopistokollegio valitsee yliopiston ulkopuoliset jäsenet hallitukseen. Lisäksi se muun muassa vahvistaa yliopiston tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen sekä päättää vastuuvapauden myöntämisestä hallituksen jäsenille ja rehtorille. Kollegio kokoontuu tarpeen mukaan keskustelemaan merkittävistä koko yliopistoa koskevista asioista.

Luotu 17.01.2022 | Muokattu 17.01.2022