Yliopistolle uusi esittelyfilmi

31.10.2012

The Campus That Never Sleeps -elokuvan kuvauksissa oli mukana yli sata yliopistolaista.

​Turun yliopisto on julkaissut uuden esittelyfilmin. Esittelyfilmi on katsottavissa yliopiston www-sivuilla. Lisäksi se on ladattu YouTubeen yliopiston kanavalle.

Elokuvan tarkoituksena on esitellä katsojalle yliopiston idea puristettuna yhdeksään minuuttiin.

– Teimme ikään kuin fiktioelokuvan käsikirjoituksen, mutta materiaali piti kerätä kuten dokumentissa. Lopputulos kertoo tarinan nimenomaan elokuvan keinoin, ilman selittelyä, elokuvan ohjaaja Miika Elo kertoo.

Me-henkeä hehkuvaa yliopistoreportaasia alettiin suunnitella talvella 2011. Kuvaukset käynnistyivät helmikuussa 2012 ja niitä jatkettiin keväällä ja kesällä.

– Kuvasimme aidoissa paikoissa, joten lavasteita ei rakennettu eikä tiloja valaistu erikseen, Elo sanoo.

Elokuvaa varten materiaalia kuvattiin pitkin vuotta noin kahdenkymmenen tunnin verran.

Yliopistolaiset eivät säikkyneet kameraa

Projektissa oli mukana arviolta yli sata yliopistolaista, jotka osoittivat yhteistyöhenkeä läpi prosessin.

– Vapaaehtoisia esiintyjiä ei tarvinnut pitkään houkutella, vaan mukana olijat olivat alusta alkaen innostuneita projektista, yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi kiittelee.

Esittelyfilmi on tehty paitsi verkkosivuilta löydettäväksi, myös yliopistolaisten aktiiviseen käyttöön.

– Yliopistolaiset voivat hyödyntää sitä erilaisissa tilanteissa, joissa esitellään kotiyliopistoa. Elokuva toimii niin Turusta maailmalle vierailevien tutkijoiden käyntikorttina kuin abeille suunnattuna mainoksena, Paasi kertoo.

Monikäyttöisyyttä tukee kaksikielisyys. Elokuvasta on olemassa sekä suomeksi että englanniksi puhuttu versio.

Lyhytelokuvan on ohjannut Miika Elo ja käsikirjoittanut Juliana Elo. Elokuvan on tuottanut Turun yliopiston viestintäyksikön tilauksesta Frame Graphics, ja vastaavana tuottajana toimi Martti Wallasvaara. Kuvauksesta vastasi Jari Pollari. Elokuvaa varten sävelletystä musiikista ja äänisuunnittelusta vastasi Yliopistosäätiön apurahalla Jani Lehto. Elokuvan ideointi ja suunnittelu käynnistettiin yhteistyössä mainostoimisto Zeelandin kanssa.

>> Esittelyfilmi suomeksi
>> Esittelyfilmi englanniksi