Yliopiston sovittelumenettelylle Henkilöstöteko 2013 -kunniamaininta

12.02.2014

Henkilöstöjohdon ammattilaisten yhdistys HENRY ry jakaa vuosittain Vuoden henkilöstöteko -palkinnon. Kilpailussa jaetulle toiselle sijalle yltänyt Turun yliopiston sovittelumenettely sai kunniamaininnan, kun palkinnot jaettiin 11.2.

​​Kuva (alarivi vas.): Suomen sovittelufoorumin (SSF ry) kunniapuheenjohtaja, laamanni Teuri Brunila, henkilöstön kehittämispäällikkö Ismo Saario (TY), SSF ry:n puheenjohtaja KTT Timo Pehrman, SSF:n hallituksen jäsen, HRD-konsultti Seppo Mäki. Ylärivi vas: asiakkuusjohtaja Timo Aro (Ilmarinen Oy), työterveyspsykologi Henriikka Harmovaara (Mehiläinen työterveys Oy), suunnittelija Johanna Mäkinen (TY), henkilöstöpäällikkö Tom Riski (TY), toiminnanjohtaja Maija Eklöf (HENRY ry)

Sovittelumenettely on osoittanut toimivuutensa. Ajatuksena on, että työyhteisön konfliktitilanteita ei piilotella, vaan ne nostetaan ratkaistaviksi. Vuonna 2007 aloitettu työyhteisön konfliktien sovittelu otettiin pysyväksi osaksi yliopiston työkulttuuria vuonna 2009.

Ratkaisukeskeisyys sovittelun vahvuus

HENRY ry:n arviointiryhmä nosti sovittelumenettelyn Vuoden henkilöstöteko -finaaliin, koska ihastui sen mielenkiintoiseen, ratkaisukeskeiseen menetelmään. Henkilöstöteko-finaalin tulokset julkaistiin Helsingissä 11.2. Voiton kilpailussa sai lääkeyhtiö Sanofi Oy:n Our purpose -kehittämishanke.

Turun yliopiston sovittelumenettely palkittiin kunniamaininnalla.

– Hanke edusti innovatiivisuutta ja uutta ajattelua, ja sillä on ollut vaikutusta organisaation toimintaan. Omien sovittelijoiden kouluttaminen talon sisälle on tuonut uutta konfliktien käsittelyn osaamista taloon, millä on myös heijastusvaikutuksia organisaatioon laajemmin, tuomaristo totesi.

Arvokas tunnustus yliopistolaisille

Henkilöstön kehittämispäällikkö Ismo Saario katsoo, että palkinto on tunnustus yliopistolle ja erityisesti työyhteisösovitteluja tekeville yliopiston omille ja työterveyshuollon sovittelijoille.

– Sovittelumenttelyämme on kehitetty Suomen sovittelufoorumi ry:n tuella, ja SSF:n piirissä toteutettu väitöstutkimus oli alkusysäys yliopiston sovittelutoiminnalle, Saario kertoo.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: HENRY ry