Yliopistopedagogiikan perusteet 10 op haku käynnissä

13.08.2014

Yliopistopedagogisten opintojen tavoitteena on tukea opettajaa tutkimukseen perustuvan opetuksen kehittämisessä. Yliopistopedagogiikan opinnot koostuvat kolmesta osasta: 10 op, 15 op ja 35 op. Kaikkiin opintoihin haetaan erikseen. Haku ensimmäisen vaiheen opintoihin on käynnissä ja päättyy 5.9. klo 15.45.

KOHDERYHMÄ: Opetuksen kehittämisestä kiinnostuneet opettajat ja ohjaajat. Kurssi soveltuu niin aloittelevillekuin kokeneillekin henkilöille.
OSAAMISTAVOITTEET: Oman opetuksen konkreettinen kehittäminen pedagogisen tiedon avulla. Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa soveltaa linjakkaan opetuksen periaatteita opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija saa valmiudet analysoida opettajuuden ja oppimisen eri tekijöitä ja valita tilanteeseen sopivat opetus- ja arviointimenetelmät tieto- ja viestintäteknologiset opetusratkaisut huomioon ottaen.Hän osaa siirtää huomion omasta opetuksestaan opiskelijoiden oppimisen edistämiseen (oppimislähtöinen lähestymistapa).Hän ymmärtää yliopisto-opetuksen ja oppimisen erityispiirteet ja yhteiskunnalliset reunaehdot.Opiskelijalla vahvistuu taito keskustella pedagogisista kysymyksistä kollegoiden kanssa yli tiedekuntarajojen ja hyödyntää kollegiaalisuutta oman opetustyössä jaksamisensa tukena. Koulutuksen tavoitteet integroituvatomaa opetusta koskevan kehittämishankkeen työstämisessä.
SISÄLTÖ: Yliopisto opetus- ja oppimisympäristönä; Oppimisen ja opetuksen keskeisimmät teoriat; Linjakkaan ja oppimislähtöisen opetuksen suunnittelun ja toteutuksen perusajatukset; Aktivoivat opetusmenetelmät ja opetusviestintä; Linjakas oppimisen arviointi, ohjaaminen ja tenttikäytännöt; Opiskelijan velvollisuudet ja vastuut oppimistilanteessa; Opetuksen arviointi ja koulutuksen laadunhallinta; Opetuksen vertaisarviointi; Ryhmä oppimisympäristönä; Tieto- ja viestintäteknologia oppimisessa
OPETUKSEN TOTEUTUSTAVAT: Ryhmäopetus 15 t, Itsenäinen työskentely 216 t, Seminaari 36 t.
KESTO JA AJAT: Opintojakso kestää koko lukuvuoden. Seminaarit ovat intensiivipäiviä (6 kpl). Syksyn 2014 seminaarit ovat:
- pe 3.10 klo 10–16 ja
- pe 14.11. klo 10–16
Kevään seminaaripäivien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Seminaarien lisäksi järjestetään pienryhmätapaamisia. Pienryhmissä työstetään tuutorin johdolla osallistujien omia kehittämishankkeita ja keskustellaan syventävästi opetukseen liittyvistä teemoista.

Luotu 13.08.2014 | Muokattu 23.07.2021