Yliopistoseuran apuraha antaa aikaa tutkimukselle

27.03.2013

Turun Suomalainen Yliopistoseura jakoi keskiviikkona 27 000 euroa Turun yliopiston opiskelijoille ja nuorille tutkijoille. Yksi apurahan saajista Laura Raiko näkee tuella kaksi merkitystä: se osoittaa, että tutkimukseen luotetaan ja antaa mahdollisuuden tehdä tutkimusta vastaanottotyön sijaan.

laura_raiko.jpgLaura Raiko tutkii iho- ja sukupuolitautiopin kliinisen opettajan Sirkku Peltosen ryhmässä soluliitoksia ihon epidermiksessä. Ryhmään Raikon vei sattuma ja ajoitus.

– Olin kiinnostunut ihotaudeista ja kyselin, millaisia ryhmiä on meneillään. Aloitin Sirkku Peltosen ryhmässä jo opiskeluaikanani syksyllä 2005, varsinaisen tutkimuksen aloitin myöhemmin, Raiko sanoo.

Tutkimuksen pariin veti halu nähdä maailmaa myös muin silmin kuin perusvastaanottotyön kautta.

– Haluan nähdä myös tuloksia. Olen tehnyt välillä myös vastaanottotyötä, mutta viime aikoina olen keskittynyt tutkimukseen, Raiko sanoo.

Yliopistoseuran 1500 euron apurahan Raiko sanoo kannustavan tutkimukseen.

– Toimeentulon kannalta apuraha tarkoittaa, että ei tarvitse mennä päivystämään vaan voin tehdä tutkimusta. Ja onhan se myös säätiöltä osoitus, että he luottavat tutkimukseeni, Raiko sanoo.

Rahaa saivat 6 nuorta tutkijaa ja 18 graduntekijää

Raikon lisäksi Yliopistoseuran nuoren tutkijan 1500 euron suuruisen apurahan saivat yleisen historian Johanna  Skurnik, molekulaarisen biotekniikan ja diagnostiikan Heidi Hyytiä, endokrinologian Henna Joki, tieteenfilosofian  Henri Pettersson sekä kansantaloustieteen Eeva Kuntsi-Reunanen.

Yliopistoseura on halunnut kohdistaa tukensa erityisesti pro gradu –vaiheessa oleville opiskelijoille. Tuhannen euron opiskelija-apurahan saivat Hanna Lehtinen (uskontotiede), Aura Nikkilä (taidehistoria), Joonas Kinnunen (arkeologia), Elina Keränen (kulttuurihistoria), Pauliina Peltonen (englannin kieli), Satu Lahtinen (molekulaarinen biotekniikka ja diagnostiikka) , Anu-Teija Kuovi (biokemia), Päivi Mikkolainen (maantiede),  Jenni Hänninen (biologia, ympäristötiede), Ruth  Fair-Mäkelä (biolääketiede),  Petra Miikulainen (biolääketiede), Anna-Mari Koistinen (lastentaudit), Emmi-Leena Kuivala (oikeustiede),  Suvi Peltoniemi  (psykologia), Anna Laiho (sosiaalipolitiikka), Milla Harju (markkinointi), Elina Vuorila (kansainvälinen liiketoiminta) ja  Erkka Laine (kasvatustiede).

Erja Hyytiäinen
Luotu 27.03.2013 | Muokattu 27.03.2013