Yliopistoyhteisö lahjoitti rehtori Väänäselle kasvimaan kasvitieteellisen puutarhan alueelta

12.06.2019

Rehtorikautensa heinäkuun lopussa päättävä Kalervo Väänänen on toiminut Turun yliopiston rehtorina vuodesta 2012 lähtien. Yliopistoyhteisö lahjoitti Väänäselle oman kasvimaan Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan yhteydestä.

Kalervo Väänänen on Turun yliopiston historian 15. rehtori. Väänästä on muistettu kautensa päättymisen kynnyksellä kevätlukukaudella muun muassa rehtorin muotokuvan paljastustilaisuudessa.

Maanantaina 10.6. Turun yliopiston henkilöstö ja opiskelijat lahjoittivat väistyvälle rehtorilleen oman kasvimaan kasvitieteellisen puutarhan alueelta.

Kasvimaassa yhdistyvät lapset ja luonto, jotka ovat molemmat Väänäselle tärkeitä. Väänänen tullaan muistamaan monista akateemisista saavutuksistaan ja hallinnollisesta urastaan, mutta myös ympäröivästä yhteiskunnasta ja luonnosta välittävänä rehtorina.

Rehtoripellonkadun päiväkotilaiset auttoivat istutuksissa

Kasvimaa sijoittuu lammen rannalle, johon yliopisto on aikeissa perustaa muutakin lapsille suunnattua toimintaa. Kasvimaan vieressä on Onneli, Anneli ja nukutuskello -lastenelokuvan kuvauksissa käytetty tuulimylly ja lammelle rakennetaan laituri, josta Luontokoulun lapset pääsevät ottamaan vesinäytteitä. Lapsiperheet ovat tervetulleita alueelle piknikille.

Kalervo Väänänen kasvimaa
Rehtoripellonkadun päiväkodin lapset auttoivat rehtori Väänästä kasvimaan istutusten kanssa keskiviikkona 12.6.

Kalervon Kasvimaa Sofia Mikola
Sofia Mikola, 5 vuotta, työn touhussa.

Kalervo Väänänen kasvimaa
Kalervon kasvimaalle istutettiin suomalaisia hyötykasveja. Rehtori Väänänen kertoi menneensä sanattomaksi yliopistoyhteisön eleestä.

Heikki Kettunen
Kuvat: Hanna Oksanen