Yrittäjyyden tutkijat mukana kansainvälisissä konferensseissa

25.09.2015

Yrittäjyyden tutkijat osallistuivat kesän aikana aktiivisesti alan vakiintuneisiin konferensseihin ja esittelivät niissä tutkimuksiaan.

Babson College Entrepreneurship Research Conference 10.–13.6.2015, Natick, MA

Vuosittainen Babson College Entrepreneurship Research Conference järjestettiin Bostonin liepeillä Massachusettsissa Natickissa kesäkuussa. Tapansa mukaan konferenssissa yhdistyi jo pidempään yrittäjyyttä tutkineiden vankka kokemus ja nuorempien tutkijoiden tuomat uudet tuulet. Kompakti vain 350 osallistujan konferenssi on tunnettu keskustelevasta ilmapiiristään ja lukuisista verkostoitumismahdollisuuksista.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden ryhmä on ollut edustettuna paikalla lähes vuosittain. Tänä vuonna tutkijoistamme paikalla oli erikoistutkija Pekka Stenholm, joka käsitteli konferenssipaperissaan (Stenholm, P., Nielsen, MS. & Klyver, K. (2015) Emotional support and passion matters: how emotional support impacts survival through entrepreneurial passion) julkista taloudellista tukea saamien yrittäjien tuen saamiseen liittyvien tunteiden, yrittäjyyden intohimon ja yritystoiminnan alkuvaiheen menestymisen välistä yhteyttä. Yhteistyössä University of Southern Denmarkin tutkijoiden kanssa tehtävässä tutkimuksessa ilmeni, että positiivisena henkisenä tukena koettu pienikin taloudellinen tuki lisää yrittäjien intohimoaan yrittäjyyttä kohtaan. Tämä kokemus välittyy erityisesti yrityksen kehittämiseen liittyvän innokkuuden kautta ja se parantaa yrittäjien alkuvaiheen menestymistä.

ICSB World Conference 6.–9.6.2015, Dubai

60. vuosittainen ICSB World Conference järjestettiin Dubaissa 6.–9. kesäkuuta. Tämän vuoden konferenssin pääteemana oli Entrepreneurship at a Global Crossroads. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Yrittäjyyden yksiköstä konferenssiin osallistui Sanna Suomalainen, joka esitti konferenssissa tutkimuspaperin Suomalainen, S. & Stenholm, P. (2015) The Recognition of Entrepreneurship within a Multiversity. Yrittäjyydelle myönteisen kulttuurin levittämisestä yliopiston kaikille tieteenaloille näyttää viime vuosina muodostuneen keskeinen ylikansallisten toimijoiden tukema koulutuspoliittinen tavoite. Suomalaisen ja Stenholmin tutkimuksessa tarkasteltiin, miten tämä koulutuspolitiikassa korostettu tarve edistää yrittäjyyskasvatusta yliopistossa näyttäytyy opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia näkemyksiä yliopiston opiskelijoilla on yrittäjyydestä, ja onko näkemyksissä eroa kauppatieteen opiskelijoiden ja muiden tiedekuntien opiskelijoiden välillä. 61. ICSB World Conference järjestetään New Yorkissa 15.–18. kesäkuuta vuonna 2016.

Nordic Academy of Management (NFF) 12.–14.8.2015, Kööpenhamina

23. vuosittainen Nordic Academy of Management -konferenssi järjestettiin Kööpenhaminassa 12.–14. elokuuta. Konferenssin tarkoituksena on vahvistaa pohjoismaisia kauppatieteellisen alan tutkimusverkostoja. Tämän vuoden konferenssin pääteemana oli Business in Society.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Yrittäjyyden yksiköstä konferenssiin osallistui Laura Niemi, joka esitti konferenssissa kaksi tutkimuspaperia. Ensimmäinen paperi, Niemi L. & Kantola J. (2015) Creating value in contemporary small business environment, on osa jo päättynyttä VIPSE -tutkimusprojektia. Toinen paperi puolestaan, Niemi L., Aaltonen S. & Lepistö T. (2015) Negotiating and making sense of joint value proposition as part of service development process, on osa käynnissä olevaa Agile-tutkimusprojektia (www.utu.fi/agile). Molemmat tutkimuspaperit käsittelivät arvonluontia ja innovaatioiden johtamista omasta näkökulmastaan. Erityisenä kiinnostuksen kohteena molemmissa tutkimuksissa on ollut se, miten eri konteksteissa arvoa on kyetty tai pyritty luomaan.

Luotu 25.09.2015 | Muokattu 06.08.2021