Yrityksille tutkimusapua materiaalikehitykseen

12.03.2013

Science Link -hankkeessa etsitään materiaalikehityksestä kiinnostuneita yrityksiä. Järjestyksessä kolmas yrityshaku päättyy 22.4.2013.

​Yrityksille on tarjolla apua materiaali- ja tuotekehitykseen hankkeen asiantuntijaverkostolta. Yritykset voivat päästä toteuttamaan oman materiaalinsa näytemittausta synkrotronitutkimuslaitoksessa Saksassa (DESY, HZB ja HZG) tai Ruotsissa (MAX-Lab). Konsultaatio ja mittausaika ovat yrityksille ilmaisia.

Suomesta mukaan on päässyt jo kolme yritystä ja kaikkiaan mukaan on hakenut yli 30 yritystä Itämeren alueelta.

– Voimme auttaa eri alojen yrityksiä, yhtä hyvin metalli- kuin elintarvikeyrityksiä. Pääasia on, että yrityksellä olisi valmistavaa tuotantoa ja halua parantaa tuotettaan kehittämällä sen materiaalia tai että valmistusmenetelmässä on jotain materiaaleihin liittyvää kehitettävää. Tästä voisivat olla esimerkkinä erilaiset pinnoitteet. Pienyritykset ovat haussa etusijalla, kertoo projektipäällikkö Johanna Aaltonen Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Braheasta.

Tutkimuslaboratoriot yritysten hyödynnettävissä

Hankkeessa etsitään toimintamalleja, joiden avulla Itämeren alueen pienyritykset ja kaupalliset käyttäjät voivat hyödyntää nykyistä paremmin Itämeren alueen yliopistojen korkeatasoisia tutkimuslaboratorioita sekä Saksassa ja Ruotsissa sijaitsevia synkrotronitutkimuslaitoksia. Tähän tarvitaan tutkimuslaitosten lisäksi yrityskenttää tuntevia tahoja kuten yrityskeskuksia ja elinkeinotoiminnan kehittäjiä sekä julkisia tahoja.

Science Linkin asiantuntijaverkostossa ovat Suomesta Turun yliopisto sekä Kainuun Etu Oy. Muut hankepartnerit ovat Saksasta, Puolasta, Tanskasta, Ruotsista, Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Hankepartnerit muodostavat osaamis- ja kontaktiverkoston, johon yritykset voivat ottaa yhteyttä ja jonka toimivuutta testataan jo hankkeen aikana yrityshauilla.

– Turun yliopistossa nämä molemmat osatekijät ovat jo lähtökohtaisesti mukana, kun tieteellisestä asiantuntemuksesta vastaa fysiikan ja tähtitieteen laitos ja alueellisesta yritysyhteistyöstä ja verkottumisesta puolestaan koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea, Johanna Aaltonen sanoo.

Kuvat: DESY

Luotu 12.03.2013 | Muokattu 30.10.2020