Yritysten kannattaa päästää tieto liikkumaan

07.05.2013

Toiselle tarpeeton voi olla toisen aarre, muistuttaa kauppakorkeakoululla vieraillut Solomon Darwin.

​Haas School of Businessin innovaatiofoorumia johtavan Darwinin määritelmän mukaan innovaatio on rajojen rikkomista.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa järjestettiin maanantaina 6.5. innovaatioseminaari, jossa perehdyttiin siihen, miten pienet ja keskisuuret yritykset, jotka tuottavat jo suuren osan kasvusta Euroopassa ja Yhdysvalloissa, voivat löytää menestystekijöitä avoimesta innovoinnista.

Maailman johtaviin avoimen innovoinnin asiantuntijoihin kuuluva professori Solomon Darwin (Haas School of Business, University of California, Berkeley) puhui seminaarissa. Darwinin mukaan yritysten pitäisi ymmärtää, että tietoa ei enää ole mahdollista pitää itsellä, se kulkee joka tapauksessa vapaasti.

Yrityksessä tiedon, ideoiden ja IP:n (intellectual property) pitäisi virrata sekä sisään että ulos. Darwinin mukaan on esimerkiksi turha pitää jotain kehittämäänsä, mutta itselleen tarpeetonta odottelemassa mahdollista käyttötarkoitusta. Hän kannustaa lisensoimaan ja jakamaan – vaikka vapaaseen käyttöön aloille, jotka eivät kilpaile yrityksen oman toiminnan kanssa.

Arvo talteen oikealla liiketoimintamallilla

Darwin painottaa oikeiden liiketoimintamallien kehittämistä, jotta innovaatioiden tuottama arvo saadaan talteen. Hän totesi, että useat yritykset ovat joutuneet niin sanottuun hyödykeansaan, joka tuottaa arvoa vain kerran: kun tuote myydään.

‒ Nyt myydään tietoa. Ansa vaanii, jollet kääri tuotettasi palveluun. Yritysten pitää olla valmiita määrittelemään itsensä uudelleen.

Darwin muistutti, että pieni koko mahdollistaa spesifin osaamisen, jota voi ketterästi yhdistellä toisten osaamiseen. Merkittävä vahvuus pk-yrityksille ovat myös niiden ihmiset.

‒ Pienissä yrityksissä on intohimoa. Minulla on tapana sanoa, että liiketoimintaa ei koskaan pitäisi rakentaa vain loistavan idean varaan. Persoonat ovat yhtä tärkeitä kuin uudet ideat ja teknologiat.

Professori Solomon Darwinin vierailua isännöi kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut, joka järjesti osana vierailua alueen yrityksille Darwinin vetämän innovaatioaiheisen työpajan.

Taru Suhonen

Luotu 07.05.2013 | Muokattu 17.11.2020