YSI-hanke luo uutta liiketoimintaa

04.10.2016

Turun yliopiston Work Informatics -tutkimusryhmä osallistuu Turku Science Park Oy:n koordinoimaan Yliopistosairaalat Innovaatioalustana -hankkeeseen (YSI). Hankkeessa kehitetään toimintamalli, jolla sairaalasyntyisistä innovaatioista luodaan uutta liiketoimintaa.

​Turussa YSI-hanke toteuttaa työ- ja elinkeinoministeriön määrittelemää terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategiaa. Tämä tapahtuu etsimällä sairaalan päivittäisestä toiminnasta uusia liiketoiminnan alkuja.

Valikoiduilla Turun yliopistollisen sairaalan toimialueilla kartoitetut tarpeet tuodaan terveys- ja hyvinvointiteknologiasta kiinnostuneiden yritysten käyttöön yhteiskehittämisen keinoin. Ensimmäinen toimialue on Sydänkeskus, jossa kartoitus aloitettiin lokakuun alussa.

YSI-hanke on Terveyskampus Turku -toiminnan keskiössä ja se yhdistää eri tieteenalojen tutkimusta käytännön keinoin.

– YSI-hanke yhdistää myös turkulaisia tietojärjestelmätieteen tutkijoina tuoden yhteen eri taustatieteisiin perustuvaa tutkimusta. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat alueella toteutetut OmaHyvinvointi ja BeWell -hankkeet, joissa terveys- ja hyvinvointiteknologiaa on tutkittu varsin erilaisista lähtökohdista, toteaa YSI-hankkeen erikoistutkija Janne Lahtiranta Turun yliopistolta.

Turku Science Park Oy:n lisäksi hankkeeseen osallistuvat Turun yliopisto ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri sekä Oulun yliopisto ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Hanke on osa kestävän kaupunkikehityksen strategiaa (6Aika). Sen rahoituksesta vastaavat Euroopan Aluekehitysrahasto (EAKR) ja Uudenmaan liitto.

>> YSI-hanke

>> Work Informatics