Katja Haapanen profiilikuva
Katja
Haapanen
tutkijatohtori, logopedia
PhD
Fonetiikka ja Learning, Age & Bilingualism -laboratorio

Ota yhteyttä

Asiantuntijuusalueet

Fonetiikka
lasten vieraan kielen oppiminen
vieraan kielen oppimisen tukeminen
foneettiset harjoitteet
ääntäminen
ääntämisen oppiminen
puheen tuottaminen
puheen havaitseminen
puheen akustiikka
monikielisyys

Biografia

Työskentelen fonetiikan Learning, Age & Bilingualism -laboratoriossa tutkijatohtorina. Olen vastuullinen johtaja kahdessa kielitaidon tukemiseen keskittyvässä hankkeessa: Turun kaupunkitutkimusohjelman rahoittamassa KiTu-hankkeessa (Kielitaidon tukeminen tienä oppimisen yhdenvertaisuuteen ja osallisuuteen) etsimme ratkaisuja monikielisten oppilaiden suomen suullisen kielitaidon tukemiseen alakouluissa. KOHTI-hankkeessa (Kielen Oppiminen Hyvinvoinnin ja Tulevaisuuden Investointina, KV-tohtorit suomalaisessa yhteiskunnassa) kehitämme moniammatillisen tiimin voimin uutta, suulliseen kielitaitoon keskittyvää ja kielitaustat huomioivaa suomen kielen opetuksen mallia kansainvälisille tutkijoille.

Vuosina 2022-2024 työskentelin tutkijatohtorina Koneen säätiön rahoittamassa Tanssi uhanalaisten kielten ja foneettisen maailman tulkkina -hankkeessa.

Lisäksi olen työskennellyt kahdessa Opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen tiimissä. 2021-2022 olin projektiasiantuntijana KiVe-kehittämishankkeessa (Kielten vertailu kielitietoisen pedagogiikan tukena varhaiskasvatuksessa), ja 2023-2024 toimin osa-aikaisena projektiasiantuntijana KIEKUVA-täydennyskoulutushankkeessa (Kielellisesti ja kulttuurisesti moninainen varhaiskasvatus).

Väittelin fonetiikasta Turun yliopistossa 29.10.2021.

Opetus

Opetus vuosina 2014-2025: Puheen tuottaminen ja havaitseminen, Lasten vieraan kielen oppiminen (vaihtuva erikoisala), Fonologia, Yleisen kielitieteen perusteet, Namibialaiskielten foneettinen tutkimus (vaihtuva erikoisala)

Tutkimus

Tällä hetkellä tutkimukseni keskittyy vahvasti vieraan kielen oppimiseen, ja erityisesti suomen oppimiseen vieraana kielenä. KiTu-hankkeen päämääränä on löytää keinoja tukea monikielisten lasten suomen oppimista. Monitieteinen tiimimme tutkii erilaisten foneettisten puheen ymmärtämis- ja tuottamisharjoitteiden toimivuutta eri kielitaustoista tulevilla oppijoilla. Etsimme joukosta tehokkaita ja kouluympäristöön soveltuvia harjoitteita, jotka julkaistaan yleiseen käyttöön.

Vuosina 2022-2024 tutkimusryhmämme tutkimus keskittyi Namibialaisiin alkuperäiskieliin ja namibianenglantiin, joita tallensimme ja analysoimme foneettisesti Koneen säätiön rahoittamassa Tanssi uhanalaisten kielten ja foneettisen maailman tulkkina -hankkeessa.

Väitöstutkimukseni käsittelee lasten vieraan kielen äänteiden oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Artikkeliväitöskirjassani tarkastelen muun muassa erilaisten foneettisten harjoitusmenetelmien, iän sekä kieli- ja musiikkiluokalla opiskelun vaikutuksia kouluikäisten lasten vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Tein väitöstutkimukseni Turun yliopiston Fonetiikka ja Learning, Age & Bilingualism -laboratorion tutkimusryhmässä. Tutkimustani on rahoittanut Turun yliopiston tutkijakoulu (2016-2018) sekä Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden sekä tietotekniikan laitokset.

Julkaisut

Järjestä: