Katja Haapanen profiilikuva
Katja
Haapanen
data-analytiikka
projektiasiantuntija, opettajankoulutuslaitos (Rauma)
PhD
Tutkija, Tietotekniikan laitos, Fonetiikka ja Learning, Age & Bilingualism -laboratorio

Ota yhteyttä

Asiantuntijuusalueet

Fonetiikka
lasten vieraan kielen oppiminen
ääntäminen
ääntämisen oppiminen
puheen tuottaminen
puheen havaitseminen

Biografia

Työskentelen tietotekniikan laitoksella fonetiikan Learning, Age & Bilingualism -laboratoriossa tutkijana Koneen säätiön rahoittamassa Tanssi uhanalaisten kielten ja foneettisen maailman tulkkina -hankkeessa vuosina 2022-2024. Lisäksi työskentelen projektiasiantuntijana Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella, kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen KIEKUVA-täydennyskoulutushankkeessa. Vuosina 2021-2022 työskentelin projektityöntekijänä KiVe-kehittämishankkeessa (Kielten vertailu kielitietoisen pedagogiikan tukena varhaiskasvatuksessa).

Väittelin fonetiikasta Turun yliopistossa 29.10.2021.

Opetus

Aiempi opetus (2014-2019): Puheen tuottaminen ja havaitseminen, Lasten vieraan kielen oppiminen (vaihtuva erikoisala), Fonologia, Yleisen kielitieteen perusteet

Opetus 2023: Namibialaiskielten foneettinen tutkimus (vaihtuva erikoisala)

Tutkimus

Väitöstutkimukseni käsittelee lasten vieraan kielen äänteiden oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Artikkeliväitöskirjassani tarkastelen muun muassa erilaisten foneettisten harjoitusmenetelmien, iän sekä kieli- ja musiikkiluokalla opiskelun vaikutuksia kouluikäisten lasten vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Tein väitöstutkimukseni Turun yliopiston Fonetiikka ja Learning, Age & Bilingualism -laboratorion tutkimusryhmässä. Tutkimustani on rahoittanut Turun yliopiston tutkijakoulu (2016-2018) sekä Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden sekä tietotekniikan laitokset.

Vuosina 2022-2024 työskentelen tutkijana Koneen säätiön rahoittamassa Tanssi uhanalaisten kielten ja foneettisen maailman tulkkina -hankkeessa, jossa mm. tallennamme Namibialaisia alkuperäiskieliä sekä tutkimme Namibian englantia.

Julkaisut

Järjestä: