Matilda Laurila

Lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian opiskelija Matilda

Opiskelijalähettiläs 2023–2024 vastaa kysymyksiin.

Kuka olet?

”Olen Matilda Laurila teknillisen tiedekunnan opiskelija. Pääaineeni on lääketieteellinen tekniikka ja terveysteknologia. Sivuaineena minulla on tekoälyn monitieteinen opintokokonaisuus.”

Miten päädyit opiskelemaan lääketieteellistä tekniikkaa ja terveysteknologiaa Turun yliopistoon?

”Molemmat vanhempani ovat diplomi-insinöörejä ja olen aina sanonut, että minusta ei tekniikan alan opiskelijaa tule, mutta kuukausi ennen yhteishakua kävin selailema Turun yliopiston tarjontaa ja löysin tietotekniikan, joka kuulosti itselleni jotenkin hyvältä. Päätin hakea ja pääsinkin sisään.

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen lähdin armeijaan ja siellä ollessa huomasin uuden tutkinnon eli lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian, joka kuulosti vielä paremmalta alalta kuin tietotekniikka. Armeijasta päästyäni lähdin tekemään siis siirtohakua tuolle alalle ja siten tälle alalle päädyin lopulta. Turun yliopisto valikoitui siksi, että Turku oli jo tuttu kaupunki, kun lukioon perässä tänne muutin pienestä kotikaupungistani.”

Mikä inspiroi sinua opiskelussa ja opinnoissasi Turun yliopistossa?

”Minua inspiroi uusi kiinnostava ala, mahdollisuus vaikuttaa omiin opintoihini ja tehdä niistä oman näköisiä, itselle sopivia. Lisäksi oman ainejärjestön sisällä porukalla on hyvä yhteishenki ja uuden oppiminen on yhteinen tavoite.”

Mikä on unelma-ammattisi?

”Suoraan unelma-ammattia ei ole antaa, koska tekniikan alalla on mahdollista, ettei omalle ammatille ole vielä tällä hetkellä nimikettä edes olemassa. Kuitenkin itse haluaisin tulevaisuuden työni sisältävän data-analytiikka urheilun ja unen tuottamasta datasta ja kuinka tätä dataa voitaisiin muun muassa käyttää treeniohjelmien optimointiin tai yleishyvän terveydentilan ylläpitämiseen.”

Lempipaikkasi kampuksella ja Turussa?

"Lempipaikkani kampuksella on Feeniks-kirjaston toisessa kerroksessa ikkunoiden edessä sijaitsevat pöydät opiskeluun, josta voi samalla tarkkailla mäellä tapahtuvaa toimintaa.

Turussa lempipaikkani on Ruissalossa pieni kivikko lähellä luontopolun alkua, josta avautuu hyvät näkymät telakalle.”

Mitä muuta teet opiskelun ohella?

”Olen aktiivinen liikkuja ja yliopiston sekä kaupungin liikuntatarjontaa on tullut koluttua läpi. Lisäksi rakastan viettää vapaa-aikaani niin kirpputoreilla kuin kirjastoissa. Kun en lue koulukirjoja, uppoudun fiktiivisten kirjojen maailmaan. Nautin liikkeelläolosta, mutta välillä on ihanaa myös käpertyä sohvalle katsomaan jokin kunnon vanha klassikko-animaatio Disney+:sta ja vain olla.”