Historian ja arkeologian tutkinto-ohjelma, arkeologia, filosofian maisteri (2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• haluat ymmärtää ihmistä hänen jättämiensä aineellisten jälkien avulla
  • sinua kiehtoo kulttuurinen muutos esihistoriasta nykypäivään
  • olet kiinnostunut menneisyyden merkityksestä ja vaikutuksesta nykyaikaan
  • sinua kiinnostaa tulevaisuus kulttuurin ja kulttuuriperinnön parissa

Turun yliopiston arkeologian opetus tähtää esihistoriallisen ja historiallisen arkeologian teorian, menetelmien ja aineistojen tuntemukseen. Arkeologian maisteriopinnoissa perehdyt tarkemmin erityisesti Suomen ja Itämeren piirin rautakauden ja historiallisen ajan arkeologiaan.

Turku tarjoaa hyvät mahdollisuudet keskiajan kaupunkitutkimukseen. Koulutuksessa on keskeistä myös kenttätyöt ja erilaiset arkeologiset tutkimus- ja kehitysprojektit.

Työtä arkeologeille tarjoavat mm. Museovirasto ja museolaitos, Metsähallitus, yliopistot sekä yksityiset yritykset ja yhdistykset. Monet työllistyvät kulttuuri- ja suojeluhallinnon piiriin tai erikoistuvat oman erityisalansa tutkimukseen ja sen popularisointiin.

Sitaatti_hum_arkeologia_Laura-Tuomisaloi_opiskelija
Mielestäni arkeologiasssa on parasta monipuolisuus, töitä voi tehdä sekä kentällä että työhuoneessa, ja opintoihin voi lähes rajattomasti yhdistellä itseään kiinnostavia sivuaineita.
Laura Tuomisalo
arkeologian opiskelija
Get inspired by science.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja inspiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• arkeologi