Kieliasiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, filosofian maisteri (2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• olet kiinnostunut kielestä sosiaalisena ilmiönä
  • haluat oppinnoissasi yhdistää kieli-, kirjallisuus- tai kulttuuriosaamisen yhteiskunnan ja viestinnän kysymyksiin
  • tähtäät uralle, jossa voit yhdistää erikoistumiskielesi asiantuntemuksen esimerkiksi yhteiskunnan ja viestinnän asiantuntemukseen

Kieliasiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sopii sinulle, jos olet kiinnostunut kielistä, mutta tähtäät muihin kuin perinteisiin opettajan, kääntäjän tai tulkin työtehtäviin. Saat monipuolisen ja omiin uratavoitteisiisi joustavasti mukautuvan koulutuksen, ja voit rakentaa itsesi näköisen tutkinnon. Erikoistumiskielen opiskelu takaa kielikohtaisen asiantuntemuksen, kun taas ohjelman muut opinnot antavat valmiuksia muuttuvan yhteiskunnan ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutushaasteisiin.

Tutkinto-ohjelmassa sinulla on mahdollisuus opiskella Turun yliopiston laajan kielivalikoiman kieliä: englantia, espanjaa, italiaa, latinaa, klassista kreikkaa, ranskaa, ruotsia (pohjoismaisia kieliä), saksaa, suomalais-ugrilaisia kieliä ja suomea. Suppeampina opintokokonaisuuksina on mahdollista opiskella romanian, unkarin, venäjän ja viron kieltä.

Kieliasiantuntijuuden maisterioppinnoista valmistuva asiantuntija ymmärtää syvällisesti kielen olemusta, on perehtynyt erikoistumiskieleensä ja kielialueen kulttuuriin, historiaan ja yhteiskuntaan, kykenee itsenäiseen tiedonhakuun ja tiedon tuottamiseen sekä kriittiseen ajatteluun. Koulutuksesta valmistuneet kieliasiantuntijat voivat toimia yritysten, järjestöjen ja julkisen sektorin erilaisissa suunnittelu-, tutkimus- ja johtotehtävissä kotimaassa ja ulkomailla. Ohjelma tarjoaa hyvän pohjan myös tutkijan urasta kiinnostuneelle.

Sitaatit opiskelijalähettiläs Teemu Helenius
Opiskelen kieliä, koska ne ovat väline ymmärtää ihmistä. Kieliä opiskelemalla maailma aukeaa, minne sitä ikinä meneekin.

Teemu Helenius
maisteriohjelman opiskelija
Get inspired by the future.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja insiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• tiedottaja
  • toimittaja
  • kustannustoimittaja
  • viestintäsuunnittelija
  • henkilöstöasiantuntija
  • EU-asiantuntija
  • media-analyytikko
  • kansainvälisyyskoordinaattori
  • projektipäällikkö
  • tutkija

Koulutuksesta vastaa kieli- ja käännöstieteiden laitos.

Asiasanat: englanti; espanja; italia; latina; klassinen kreikka; ranska; ruotsi; pohjoismaiset kielet; saksa; suomalais-ugrilaiset kielet; suomi; romania; unkari; venäjä; viro