Petra Karjalainen

Sosiaalitieteiden ja englannin kielen opiskelija Petra

Opiskelijalähettiläs 2023–2024 vastaa kysymyksiin.

Kuka olet?

”Olen Petra Karjalainen, ja opiskelen tällä hetkellä kahta tutkintoa samaan aikaan. Olen gradua vaille valmis englannin pääaineopiskelija kieliasiantuntijuuden tutkinto-ohjelmassa sekä sosiaalitieteiden kandivaiheen opiskelija. Sivuaineina minulla on vuosien varrella ollut muun muassa työelämän vuorovaikutuksen kokonaisuus, North American Studies sekä poliittinen historia. Opiskelen tällä hetkellä myös ravitsemustieteiden sivuainekokonaisuutta Itä-Suomen yliopistoon joustavalla opinto-oikeudella eli JOO-opiskelijana."

Miten päädyit opiskelemaan englannin kieltä ja sosiaalitieteitä Turun yliopistoon?

”Minua on aina kiinnostanut kansainvälisyys ja sen eri mahdollisuudet, mutta en kokenut vahvaa paloa nimenomaan kielialaa kohtaan. Kerronkin aina muille, että pääsyni yliopistoon lukemaan nimenomaan englantia vuonna 2017 oli "happy little accident". En aluksi kokenut opintoalaa omanani, vaan yhteiskuntatieteet vetivät enemmän puoleensa. Nyt opiskeluvuosien jälkeen koen, että kielten opiskelusta olen saanut paljon mittaamattoman arvokasta elämänkokemusta ja uusia taitoja. Loppujen lopuksi viestintä vei minut mukanaan, ja kieli on oivallinen pari juuri sen kanssa.

Palo yhteiskuntatieteisiin ei kuitenkaan jättänyt minua, vaan päädyin 2021 hakemaan sosiaalitieteiden opinto-oikeutta, jonka onnekseni ja ilokseni sainkin. Nyt toisessa tutkinnossa huomaan nauttivani itse opinnoista huomattavasti enemmän ja ilmoittaudun opintojaksoille aivan oppimisen riemusta. En kuitenkaan koe, että kumpikaan tutkinnoistani olisi toistaan parempi. Ne vain edustavat ihmisen eri elämänvaiheita: hieman suuntaansa etsivä nuori lukiolainen vs. jo elämänkokemusta ja itsetuntemusta kartuttanut aikuinen, jonka toiminta on päämäärätietoista.

Olen alun perin kotoisin Jyväskylästä, mutta tiesin haluavani nähdä muuta Suomea. Turku valikoitui kohteeksi, sillä kaupunki oli isompi kuin Jyväskylä (eli paljon menoa, meininkiä ja mahdollisuuksia), mutta en kuitenkaan koe paloa suurkaupunkielämää kohtaan. Turku on loistava yhdistelmä vähän kaikkea.”

Mikä inspiroi sinua opiskelussa ja opinnoissasi Turun yliopistossa?

”Tosiaan olen intohimoinen viestintää kohtaan ja haluankin työskennellä sen parissa tulevaisuudessa, joten kaikki aiheeseen liittyvä on todella inspiroivaa, kuten työelämän vuorovaikutuksen opintokokonaisuus.

Turussa toimii myös monenlaisia järjestöjä ja keskuksia, jotka tuovat oman mielenkiintonsa Turun yliopiston korkeakoulumaailmaan. Turun yliopistossa on myös paljon kansainvälistymismahdollisuuksia, mikä on minulle tärkeää. Tänä lukuvuonna opiskelen JOO-opiskelijana Itä-Suomen yliopistossa ravitsemustieteen perusopintokokonaisuuden, joten pääsen kokemaan myös opiskelua (etänä) kahden korkeakoulun risteyksessä.”

Mikä on unelma-ammattisi?

”En tiedä, onko sellaista asiaa olemassa kuin unelma-ammatti tai ainakaan sellaista, joka minulla ei muuttuisi päivittäin. Tulevaisuudessa toivon tekeväni töitä kansainvälisissä tehtävissä mieluusti järjestökentällä viestinnän asiantuntijatehtävissä. Haluaisin työllistyä ulkomaille esimerkiksi suurlähetystöön tai ulkomaankirjeenvaihtajaksi. Minusta olisi mukavaa myös, jos saisin yhdistettyä kestävän kehityksen edistämisen jollain lailla osaksi työnkuvaani, sillä se on minulle tärkeää.”

Lempipaikkasi kampuksella ja Turussa?

”Kampuksella suosikkipaikkani on ehdottomasti jo vuosia ollut Naturan toisen kerroksen opiskelu- ja oleilunurkkaus lähellä opiskelijakeskus Discoa. Nurkkaus antaa kivasti omaa rauhaa, siellä on mukavat penkit, ja näkymä yläkampuksen aukiolle ja Feeniksille on aivan lyömätön.

Turussa suosikkipaikkani on Virnamäen luontopolku. Erityisesti kesällä on aivan ihana kävellä Aurajoen vierustaa ja ihailla luonnonrauhaa, joka tuntuu tulevan kuin tyhjästä, sillä polku ei tosiaankaan ole kaukana kaupungin vilskeestä ja meiningistä.”

Mitä muuta teet opiskelun ohella?

”Vapaa-ajalla harrastan paljon käsitöitä ja hyvin turkulaiseen tapaan rakastan kirpputoreilla pyörimistä. Olen myös intohimoinen ruoanlaittaja ja pandemian aikana opiskelinkin hetken aikaa kokiksi. Siksi kotikeittiöni muuntautuukin hyvin monesti testikeittiöksi, jossa testataan niin uudet tuotteet ja somereseptit pieniä toilailujakaan unohtamatta.

Kestävyys ja ympäristöasiat ovat minulle rakkaita. Teenkin työkseni ympäristökasvatusta työpajailun muodossa yläaste- ja lukioikäisille nuorille. Tämän lisäksi järjestän samalle ikäryhmälle mielenterveyden edistämiseen keskittyviä työpajoja.

Olen myös ottanut tavoitteekseni etsiä kaikenlaista uutta tekemistä ja aktiviteettia opiskelijayhteisöissä. Kansainvälistyminen on minulle suuri mielenkiinnon kohde. Vietin tänä kesänä viisi viikkoa Yhdysvalloissa Fulbright Finlandin stipendiaattina Study of the U.S. Institutes for Student Leaders on Environmental Issues -ohjelmassa, joka on tarkoitettu alempaa korkeakoulututkintoa suorittaville eurooppalaisille opiskelijoille. Osallistun myös Turun yliopiston kautta EC2U-foorumiin Ranskan Poitiersissa lokakuussa.”